Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Koblingsproblemer?

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Koblingsproblemer?

Lidt mere koblingssnak:

Der findes i princippet 3 forskellige komplette koblinger til XS'eren:

Fra produktionsstart havde XS'eren seks 3,5 mm tykke friktionsskiver.

Fra ca 1974 fik koblingen syv tyndere friktionsskiver á 3 mm tykkelse.

Og endelig fra ca 1979 fik koblingen igen seks friktionsskiver, men 3 mm tykke og nu med en smal tallerkenfjeder under skiverne for at opnå et blødere indgreb, samt koblingsfjedre med en fladere karakteristik (større længde og mindre trådtværsnit - dem med blå farvemarkering).

Hvis værkstedshåndbogen opgiver et mindstemål på 3,1 mm, gælder det altså for de tidlige koblinger med en nominel tykkelse af friktionsskiverne på 3,5 mm. For koblinger efter 75 gælder et mindste mål på 2,8 mm.

Alle komplette koblingsnav med tilhørende skiver, fjedre + diverse passer på alle modeller, men desværre ses en del blandingsprodukter, der giver anledning til større eller mindre problemer.

De fleste koblingsproblemer skyldes dog kablet: Dårlig føring med for snævre bøjninger, klemt kabel (fx mellem tank og ramme), inderkablet kan have strukket sig og blevet for langt med alderen. Andre fejlårsager: skidt i snekkedrevet eller slidmærker i koblingshuset.

Glidende kobling skyldes skyldes ofte anvendelse af motorolie med for lav friktion, eksempelvis fuldsyntetisk olie eller moderne kvalitetsolie beregnet for biler.

Koblingsbelægning fra visse leverandører er tilsyneladende særligt ømfindtlig over for dette (dette skulle fx. gælde for Vesrah og Premier). Nogle pakker eksempelvis først når motoren er kørt varm. Originaldele (samt efter sigende Lucas) er mindre ømfindtlige.

Hvis koblingen glider når du fyrer den af (og det ikke ligger i kablet eller justeringen) er fjedrene blevet for slappe.

Problemet med glidende kobling kan forsøges afhjulpet med stærkere koblingsfjedre, men vær opmærksom på at dette naturligvis også medfører, at koblingen kræver højere betjeningskraft. Billigste måde at forøge koblingstrykket fra trætte eller svage fjedre på, er at lægge mellemlægsskiver under skruehovederne.

Øges koblingstrykket for meget, vil den ikke længere kunne udkoble helt, og det vil nu blive endnu sværere (læs: umuligt) at finde frigearet i stilstand. Man kan ofte med fordel nøjes med at udskifte hveranden af de seks fjedre med stærkere fjedre.

Uren udkobling kan skyldes, at de glatte koblingsplader har slået sig.

Belastningsmodstanden for seksskiverskoblingerne øges undertiden ved at tilføje en syvende skive og udskifte fjedrene. Det er sågar set koblinger der er ombygget til otte friktionsskiver.

For høje betjeningskræfter til koblingsgrebet kan (hvis det ikke skyldes kablets tilstand eller føringsvej) afhjælpes ved at forøge vægtarmen i udrykker mekanismen i venstre sidedæksel. Dette medfører selvfølgelig også, at udrykkerdistancen bliver mindre. Men en forlængelse af vægtarmen på indtil ti millimeter skulle være muligt og brugbart.

Og hvorfor nu alt dette?
    Jo, såmænd kun for at illustrere, at koblinger kan være meget drilagtige og at mht koblingen skal man ikke læne sig for tungt op ad værkstedshåndbogen (fx hvad angår de opgivne mindstemål på plader og fjedre, og så har jeg slet ikke nævnt noget om diverse skiver, mellemlæg og gummiringe, der ofte er årsag til heftige funktionsproblemer - især hvis rækkefølgen og samhørigheden ikke overholdes) før man er helt klar over hvad man står med (hvis altså ikke man vælger at udskifte hele pakken samlet) og hvad eventuelle tidligere ejere har udført af indgreb og hvorvidt koblingen er en af de utallige bastarder der kan opstå ved at mixe de forskellige 'originale' koblingsdele.

Fyr den af

Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Tak for den udførlige gennemgang.
    Min kobling duer slet ikke nu.
    Men det er nok i første omgang kablet der skal skiftes idet det fjedrer ret meget og derved forhindrer at koblingen udløser ordentlig.
    Hvordan skal kablet føres? til venstre for kaburator (giver mindste knæk) eller mellem kaburator (bedre skjult)?

Men koblingen skrider også ved høj belastning.
    Hvilke fjedre er det nu bedst at købe og hvor?
    Pladerne ser fine og og måler ca 3.1mm og der er 7 af dem (XS650B fra 75).
    Fjedrene holder ellers målet (35.0 mm) men nye skal vel til?

Er det en fordel med den lange koblingsstang i stedet for den delte som jeg har?

Mvh Hans, Randers

Kommentar

Hej.
      Vil lige give mit besyv med ang. koblingsproblemer.
      Et stykke tid efter jeg havde fået min xs`er begyndte koblingen rigtig at drille, den gled mere og mere, og det begyndte tidligere og tidligere i accelerationen, og frigear var næsten umulig at finde.
      En af årsagene var til at få øje på, en klemmeskade på kablet, så jeg skiftede kabel, og jeg valgte at lade kablet køre til venstre for karburatorerne og så op under tanken. Netop for at undgå for mange bøjninger.Og dette hjalp en del, men ikke nok. Så rensede jeg det trælse snekkedrevs system fuldstændig og tjekkede at trykstangen var helt lige, det hjalp virkelig meget, men den gled stadigvæk når jeg fyrede den af.
      Til slut skiftede jeg koblingsplader og fjedre, og fyldte halvsyntetisk motorolie på, og siden den dag har jeg ikke haft problemer med koblingen. Frigear er meget lettere at finde, men kan stadig være en smule drilsk, hvilket jeg mener er et kendt XS fænomen, et godt trick er at sætte den i frigear mens cyklen stadig ruller lidt.
      Og husk at hvis man skifter koblingsplader skal man løsne juster` skruen i snekkedrevet lige under den runde dæksel som sidder i koblingsdækslet,ellers sidder trykstangen og trykker, og det er ikke til at samle koblingen igen med de nye plader i, fandt jeg ud af.
      Da jeg så endelig justerede koblingen op igen gjorde jeg det på følgende måde: helt i bund med juster skruen oppe ved grebet, og så skrue juster skruen på snekkedrevet ind så den lige rører trykstangen, og så dreje den en kvart omgang tilbage og så spænde kontramøtrikken.Derefter justerede jeg koblingen på juster skruen ved grebet så der var en smule spillerum inden grebet aktiverede koblingen, og det var det..
      Mvh Michael.

Kommentar

Hej Hans!

Føring af koblingskabel: Mest elegant og diskret er at føre kablet mellem karburatorerne (kan med lidt snilde gøres uden kritiske bøjninger).

Koblingsfjedre: Hvis der er tale om de originale fjedre, er de helt sikkert blevet 'trætte', og er under alle omstændigheder tjenlige til udskiftning.
        Om der kræves stærkere fjedre er en helt anden historie, der kræver, at problemet (hvorfor koblingen glider) undersøges til bunds.
        Der er her flere muligheder.
        Brug evt. fjedrene fra seksskivekoblingen (eller de stærkere fjedre fra XJ900).

M.h.t. koblingsstødstangen (idet jeg frit læner mig op ad Dieter Langbein): Fra og med 1974 modellerne er koblingsstødstangen to-delt. Det gør ingen forskel på udkoblingen, men da den del af stødstangen, der er ført gennem simmerringen er styret over en væsentlig kortere længde, får den også hurtigere et større spillerum (især hvis styrebøsningen i gearakselen er slidt), hvorved simmerringen også slides hurtigere med følgende utæthed (oliespild) omkring stødstangen.
        For at opnå en bredere styring af stødstangen, kan man bytte den korte venstre stødstang med den længere højre stang. Den længste af de to stødstænger er altså nu yderst. For at kunne gøre dette, er det nødvendigt, at afdreje eller slibe en ende på den længste stødstang, der svarer til indsnævringen på den korteste stang, for at give plads til den del af stangen, der nu sidder i udrykkeren.
        N.B.: Den lange stødstang var i de første årgange fremstillet af letmetal med indsat stålkappe. Denne stang er uegnet til afdrejning, da stålkappen herved vil løsnes. I stedet må stålvarianten skaffes. Letmetalsversionen havde i øvrigt samme bestillingsnummer som stålstangen, hvorfor det ikke længere kan fastslås, hvornår stålversionen først indgik i serieproduktionen. Men i dag bliver der imidlertid altid leveret stålstødstænger.

Alternativt til at bytte om på de to eksisterende stødstænger, kan man naturligvis også montere en enkelt lang (fås uoriginal). Oprindeligt kunne denne udelte trykstang også fås fra Yamaha - til XS1 og XS2, hvor problemet med sliddet på simmerringen næsten ikke optrådte. Det at der ved denne variant er en stålkugle mindre i funktion, har i praksis ingen negativ effekt.

Eller for at svare kort på dit spørgsmål: Fordelen med den lange stødstang, er at pakdåsen ikke slides nær så hurtigt.

Mvh Peter...
        'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej.
          Tak for de fyldige beskrivelser.
          Jeg har nu købt og sat de kraftigere fjedre i og sat et nyt koblingskabel på og en lang trykstang.
          Koblingen fungerer nu glimrende, den glider ikke ved acceleration og den slipper helt når jeg kobler ud så jeg faktisk kan finde frigear i stilstand.
          Det troede ellers først jeg havde fået forkerte fjedre (XS650shop), de er tyndere i tråden men noget længere.
          Jeg synes ikke koblingen er væsentlig hårdere at trække end før, så alt i alt er jeg da mægtig glad for det endelig virker ordentligt.
          Det har været et problem i alle de 7 år jeg har haft min XSer.

Der er stadig af og til lidt oliespild i venstre side (nogle dryp efter jeg stopper) men jeg har nu heller ikke skiftet pakdåsen. Det er selvfølgelig dumt og det må jeg have gjort. Jeg har også købt en ny føringsbøsning der selvfølgelig må gøre mere gavn på cyklen end på hylden, men nu SKULLE jeg altså ud at køre (bilen var nemlig i stykker :-)).
          Mvh Hans

Kommentar

Working...
          X