Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

start problemer

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• start problemer

Hej
    Jeg har læst Michaels kickstarter spørgsmål og svaret fra Anita og John. Den måde at kick starte på må afprøves for jeg har godt nok problemer med at starte. D.v.s. det sker ofte at trykket fra kompressionen når jeg kick starter får kaburatorene til at springe ud af spændebåndene som ellers skulle holde disse fast til motoren. Resultatet er at der skal gang i stjerneskruetrækker og koben for at få kaburatorene på plads igen. Det er dræbende når det gentager sig 4 - 5 gange i træk. Er der mon andre som har haft samme problem og evt. en ide om hvad der er at gøre? Motoren går lidt ujævnt ved lav hastighed så måske er det problemer med tændingen. Men jeg er ren novice på XS'er området (har kun haft maskinen i kort tid) så hvis nogen har nogle "guldkorn" hører jeg det gerne inden maskinen må på værksted.

Vh. Kenneth.

Hej Kenneth

Jeg ville kontrollere at tændingstidspunktet er korrekt (med en tændingspistol)hvordan platiner osv. influere er jeg ikke klar over da jeg selv kører med elektronisk tænding, men hvis du kører med dem bør du nok også kontrollere at de tænder på korrekt tidspunkt. Jeg ville også kontrollere ventilerne og se at de står korrekt.

I værste fald kunne måske knasten stå forkert, en måde at kontrollere det på uden at splitte hele toppen ad er at kigge på placeringen af låsepinden som sidder bag de små kontravægte modsatte side af platinerne (ved ikke hvad arrangementet hedder)Ses i Haynes side 24 billed 6.4c. Den låsepind skal vende lodret op (ned på nogle modeller) når mærkerne på er som vist i Haynes side 62 billed 36.4a. Gør den ikke det står knasten forkert.

PS hvis du ikke har Haynes manualen så få den købt, jeg synes selv den er helt umulig at undvære. Har lige købt en brugt Clymer men den er knapt så logisk opbygget.

Mvh

Michael

Kommentar

Hej Michael
      Ja, manualen er uundværlig og jeg har ganske vist en Hayens men det er en ældre sag. Den dækker fra 1970 til 1977 men min cykel er fra 1979 og jeg ved ikke hvor meget omkring tænding som er ændret, men jeg skal have fat i den senere manual som går til 1983 så vidt jeg husker. Så platinerne, ventilerne og låsepinden vil jeg nok starte med at kigge på. Desværre har jeg ingen tændingspistol (endnu) iøvrigt ville jeg heller ikke vide hvordan en sådan fætter benyttes. Men jeg har da via dine tips et sted at starte. Hvordan med din elektroniske tænding. Er det noget du selv har monteret og hvad koster sådan en, hvis jeg må spørge. Det må da være en fordel at slippe for at checke/justere platiner. Det er det ihvertfald på bilen.
      Min XS'er har jeg kun haft siden påske så der er nok at se til, men nu skal den ud og rulle og så må "den store tur" vente til vinter. Og der bliver masser at se til. Den har ikke været blevet behandlet særligt pænt.

Jeg har fulgt dine indlæg hele vinteren og skal love for at du har haft fingrene i maskinen men fået et rigtig flot resultat. Så et det jo det hele værd.

Vh. Kenneth.

quote:
      Originally posted by Michael

Hej Kenneth

Jeg ville kontrollere at tændingstidspunktet er korrekt (med en tændingspistol)hvordan platiner osv. influere er jeg ikke klar over da jeg selv kører med elektronisk tænding, men hvis du kører med dem bør du nok også kontrollere at de tænder på korrekt tidspunkt. Jeg ville også kontrollere ventilerne og se at de står korrekt.

I værste fald kunne måske knasten stå forkert, en måde at kontrollere det på uden at splitte hele toppen ad er at kigge på placeringen af låsepinden som sidder bag de små kontravægte modsatte side af platinerne (ved ikke hvad arrangementet hedder)Ses i Haynes side 24 billed 6.4c. Den låsepind skal vende lodret op (ned på nogle modeller) når mærkerne på er som vist i Haynes side 62 billed 36.4a. Gør den ikke det står knasten forkert.

PS hvis du ikke har Haynes manualen så få den købt, jeg synes selv den er helt umulig at undvære. Har lige købt en brugt Clymer men den er knapt så logisk opbygget.

Mvh

Michael

Kommentar

Hej Kenneth

Den elektroniske tænding er ret dyr ca 1800 - 1900kr, men jeg er glad for ikke at have den ekstra fejlmulighed som den mekaniske tænding repræsernterer. Den elektroniske tænding er stort set vedligeholdelses fri og slides ikke. Jeg syntes den var simpel at montere selv og skulle det blive aktuelt kan jeg hjælpe dig, samt sende nogle gode links.
        Tændingspistolen er også simpel nok at anvende (jeg havde heller ikke prøvet det før)Den kan endnu fåes nogle få steder til 200 - 400kr i en amatør udgave, hvis du skal bruge en og ikke kan finde en så sig til (jeg havde selv store problemer med at finde en)

Ja du skal ikke lade dig skræmme af XSèren, jeg har selv haft min totalt adskilt og det uden at have nogen forudsætninger for motorer og motorcykler overhoved (det er derfor jeg ikke rigtigt endnu ved hvad de forskellige dele hedder) Jeg har dog taget det stille, roligt og systematisk, samt taget en del digitalbilleder undervejs mens jeg adskilte delene.

Det bedste råd jeg kan give er; Hvis noget binder, går stramt, eller ikke samles helt så lad være med at falde for det som man er mest tilbøjelig til, nemlig at give den lidt ekstra træk med momentnøglen og spænde lidt hårdere og tro at det så nok skal falde på plads. Undersøg i stedet hvad som er galt og hvorfor problemet er der.
        Jeg har selv været ved at falde i mange gange og jeg kan se på div. andre fora at mange problemer opstår på den konto.

Mvh

Michael

Kommentar

Hej Michael.

Endelig fik jeg tid til at få kigget på min tænding. Platinerne åbnede stort set ikke så med søgerblad og skruetrækker fik jeg klaret det nogenlunde. Det var svært at se når de skulle åbne for det ser ikke ud til at den aksel som får platinerne til at åbne har en særlig tydelig kant. Jeg har for år tilbage stillet platiner på en bil jeg havde og mener at kunne huske at det var nemt at se når de åbnede.

Men det fik sammen med Kulas "englænder-start" maskinen til at starte første gang den fik tænding på uden at "skyde" kaburatorene af så hjulpet det hat det i hvertfald.
          Jeg vil gerne låne din tændingspistol når det er belejligt hvis jeg må. Bare for at se hvordan tændingen står. Jeg har mistanke om at den ikke er helt god. Jeg bliver mere og mere overbevist om at ham som har haft min cykel kun har lavet Sjuske arbejde på den. Der er ihvertfald kommet en del ubehagelige overraskelser frem. Men dem skal jeg nok få bugt med hen ad vejen. Det tager bare sin tid. Nu skal jeg bare se at blive færdig og ud og rulle.

Hilsen Kenneth.

Kommentar

Working...
          X