Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Rep af filteret i bundkar

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Rep af filteret i bundkar

Jeg skal have repareret mit filter.
    Jeg så engang en vejledning på nettet men kan ikke finde den igen.
    Er der en der har linket?
    Er der nogen der med held har tætnet filteret?

Hvad gør man ved en kobling der ikke slipper helt?
    Det er IKKE en justeringsfejl.
    Den slipper også lidt ved umanerlig vild kørsel, men det er ikke noget problem, så ved jeg, at jeg skal skrue lidt ned []

Mvh Hans, XS650B, 447, '75

Hej Hans

Jeg har også set en beskrivelse af at reparere filtret ved at lodde noget fint trådnet eller metal på det gamle filter, jeg havde dog problemer da det så nemmere ud end det var. Det var svært at få tinnet til at lodde ordentligtog binde på filtret selv om jeg anvendte massere at fluss.
    Jeg ville købe et nyt hos Rüdiger, de nye er så vidt jeg ved forbedret så de ikke bliver slidt i stykker så nemt.
    hvis du ikke allerede kender det så indeholder følgende link en masse godt

http://www.650motorcycles.com/xs650links.html

Hvad mener du med at koblingen ikke slipper helt, kobler den ikke helt ud eller kobler den ikke helt ind ?

Mvh Michael

Michael

Kommentar

Hej Hans.

Har haft samme problem som dig, men har købt nyt hver gang.
      Skulle det lykkedes dig at reparere det gamle filter, kan du lave en "næse" til filteret som jeg har prøvet med held, da vores filtre nu er 3 år gamle, se :

http: //www.yamahaxs650.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61

De forbedrede filtre som Michael omtaler, er såvidt jeg ved, "forstærket" med et grovere net inde bag det fine, så det fine ikke bliver trykket ind.

Vedr. koblingen, så husk at du kan justere den nede på venstre side af motoren også.

[8D] John Kulas

Kommentar

Hej Hans!

Bare lige for at rekapitulere omkring oliesumpfilteret:

Hvis du monterer et nyt originalt filter fra Yamaha, skal det altid monteres sammen med en 'næse' som den John Kulas henviser til. Køber du derimod det uoriginale fra Fuji, er det ikke nødvendigt med 'næsen'.

Vælger du at lodde et stykke folie på det gamle revnede, skal det affedtes, og du skal bruge en stor loddekolbe. En elektronik loddekolbe kan ikke bruges. Det skal være 'blikkenslagermodellen'.

Mvh Peter...
        'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Mange tak for link til billeder.
          Jeg prøver at lodde mit, hvis det ikke går må jeg bestiller et nyt.
          Jeg har en kraftig loddekolbe så jeg prøver.

Så til koblingen, har lige pillet den af og den ser da rigtig fin ud.
          Det jeg har mest problemer med er, at at den ikke slipper helt, dermed mener jeg, at den stadig trækker så det ikke er muligt at få den ud af gear når man holder stille.
          Man kan mærke at den trækker selv om man kobler helt ud.
          Jeg er med på grundjusteringen af sneglen i venstre side af motoren.
          Der er de almindelige fjedre med 7 vindinger i og de måler 35.0 mm som de skal (min 34.6mm).
          Selve pladerne er 3.0-3.1mm, ifølge min bog er de 3.5mm fra og skal skiftes når de er 3.1mm.
          Får man stålpladerne med også når man bestiller en ny kobling?
          Det er når stålpladerne ikke længere er helt lige at den ikke kobler helt ud, er det rigtigt?
          Skal jeg virkelig skifte både koblings- og stålpladerne?

At koblingen så også glider lidt når man fyrer til den kan jeg bedre leve med, så er det bare at slappe lidt af i højrehånden.[]

Mvh Hans

Kommentar

Hej Hans

Koblingspladerne mener jeg kun er lidt over 3mm fra nye, jeg studsede selv over at de i Haynes er specificeret til 3.5mm.

Jeg satte selv nogle nye fjedre i som skulle være ca 10% stærkere end de originale. Om de originale gav problemer er jeg dog ikke klar over, men min kobling med de nye fjedre fungere fint. Det med at få motoren ud af gear når man holder stille (vist nok specielt fra 1 til frigear) er tilsyneladende noget som er svart på alle XSère og ikke specielt relateret til problemer med koblingen, skift til frigear mens maskinen stadig ruller.

Hvis ikke dine metalplader eller selve koblingspladerne er skæve, har jeg læst at nogen mener at kunne henføre problemerne til hvilken motor olie de anvender. jeg selv anvender Silkolene 20W-50. Er pladerne skæve ville jeg tro det gav problemer med at den ikke ville koble helt ind og koblingen ville "glide" i gearene pga. utilstrækkelig friktion (men jeg er ikke helt sikker)
            Så vidt jeg ved følger metal pladerne ikke med de skal købes seperat.

Hvis der i selve koblingsskålen der hvor "vingerne" fra kobligspladerne stikker op, er mærker og ujævn overflade fra pladerne kan det ligeledes få pladerne til at hænge ved ind og udkobling. Hvis mærkeren er moderat dybe, kan de udjævnes forsigtigt med en fil. (jeg gjorde det selv med min koblingsskål og har ikke oplevet problemer) men pas på ikke at tage for meget af og sørg for at bibeholde vinklen på fladerne.
            Har du justeret for slup i selve kablet oppe ved håndtaget så der er 2-3 mm frigang i grebet (ved godt det er et lidt dumt spørgsmål men det må jo stilles)

Kontroler også at koblings "sneglen" i sidepladen ikke er så slidt at der for meget slup samt at den er smurt godt (du er så nødt til at dræne olien af først) Har du også chekket at kablet ikke er beskadiget eller binder et eller andet sted?

Hvis hullet som selve grebet bevæger sig omkring er slidt ovalt, hvilket er meget normalt, kan det også betyde at du har svært ved at justere og bibeholde en god koblingsjustering.

Håber det gav lidt inspiration !

Mvh

Michael

Kommentar

Hej Hans,når man tænker på at en xs´,hverken har olietrykslampe,eller olietryksmanometer, samtidig når man bruger selvstarteren fiser alle metalspånerne(dem fra startkransen på svinghjulet) direkte ned i smøreoliesumpen,så er det efter min bedste overbevisning,en ualmindelig god investering,at købe et smøreoliefilterpatron og montere det på bundpladen udvendig(fås som ombytter ved Ringsted eller Rudiger i Kiel)det tjener sig hjem igen,jeg mener når man nu alligevel skal til at udskifte sit smøreoliefilter.Mvh.Sandberg

Kommentar

Hej Sandberg.
                Du har jo dybest set helt ret.
                Jeg har nu valgt at bevare filteret og har loddet det.
                Mener I det er ok?

17.02 KB
                Fortinnede kanter, klar til at pålodde hvidblik.

14.41 KB

Som det ses havde det endog et særdeles stort hul, så filtervirkningen har jo næsten været = nul. Uha.[:0]

(Jeg har også monteret nyt tandhjul til starter)
                Mvh Hans

Kommentar

Hej

Det ser fornuftigt nok ud i mine øjne.

Mht nyt starter gear, der er vist noget om at fjerder clipsen skal sættes lidt anderledes end oprindeligt tiltænkt. Jeg mener det står I Haynes, ellers sig til så kan jeg finde præcist ud af det.

Mvh

Michael

Kommentar

Hej Hans!

Lodningen ser helt perfekt ud herfra. Men, (ikke for at gnide salt i såret) min egen ydmyge erfaring siger mig dog, at det vil revne igen lige ved siden af lodningen.
                    Det svage punkt er nemlig hele det stykke filterdug der ikke er plisseret. Defor, hvis du har monteret det, så hold øje med det, og næste gang vil jeg anbefale, at du dækker hele den skrå side med blik også.

Keep on
                    Peter...
                    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej klentz.
                      Tak for din kommentar.
                      Jeg har ikke monteret filteret endnu.
                      Jeg tror da jeg dækker hele den side hvor nettet sidder lige efter det du fortæller mig.

Ellers har jeg jo skiftet tandhjulet til selvstarteren.
                      Jeg har testet det og den går altså i indgreb HVER gang nu, ikke mere rallen.
                      Jeg har sat fjederdimsen som den skal, men har dog på et tidspunkt set, at man med fordel sætter den udenfor den beregnede plads.
                      Jeg læste nemlig en meget interessant artikel om hvad alt det rallen af starteren kommer af, nemlig for svag spænding af fjederen.
                      Jeg har pillet det af igen for at kontrollere det, og den ny fjeder yder altså markant større modstand end på det tandhjul jeg har pillet ud.
                      Det er fjederspændingen der bremser tandhjulet og dermed tvinger det i indgreb via "riffelgangen". Jeg synes det lyder meget plausibel.
                      Læs selv her:
                      http://www.ldbc.net/tricks&tips/farrell6.htm

Nu må jeg også snart se at få den færdig...
                      Mangler finpolering af fælge, montere nye eger, få det spændt op og nye dæk.
                      Montere nyt sædebetræk.
                      Montere elektronisk tænding.
                      Montere kobling igen, og skifte bøsning til koblingsstang i venstre side.
                      Det varer lige et par dage ....

Mvh Hans

Kommentar

Working...
                      X