Vigtigt. Forum er åbent for, at man kan læse alt, dog ikke dokumenter vedrørende klubben. Du skal være medlem af klubben, hvis du skal skrive på /oprette emner. Når du har fået medlemsnummer kan du oprette dig
her. Se forsiden mht. at melde dig ind. Link til indmeldelses information.
Du skal regne med at spænde efter på topbolte på cylinderene indtil adskillige gange. Regn med at spænde efter et par 100 km de første par gange, derefter hver 500 km et par gange. Du gør det selvfølgelig med moment-nøgle, så du kan følge med hvornår der ikke er behov for mere tilspænding. Men du bliver overrasket over hvormeget den sætter sig.
Ja jeg har allerede efterspændt et par gange og ganske rigtigt var behovet der.
Et lille tip hvis men ikke har en momentnøgle: Alle mine bolte er efterspændt med moment nøgle, men med lidt erfaring kan man gøre det uden. Jeg har lagt mærke til at de anbefalede momentert går til boltenes flydespænding (dvs. den grænse hvor matrialet pludselig udvider sig ved lidt lavere kraft end tidligere........forsætter man at trække kommer så punktet hvor matrialet knækker) Denne flydespænding kan mærkes som at bolten trækkes lidt flydende uden at emnerne spændes yderligere sammen. Lige hvor denne følelse begynder at mærkes er det rigtige moment og der stoppes med at spænde.
Det er lettere at mærke end forklare........men øv jer lidt på noget ukritisk inden i anvender metoden på motoren eller andet kritisk.
Kommentar