Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Tomgangsjustering

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Tomgangsjustering

Hej

Læste lidt om tomgangsjustering, hvor først den ene cyllinger justeres mens tændhætten er taget af på den anden cyll. og derefter omvendt. Mit spørgsmål er så, når hætten tages af skal der så ikke lukkes for bensin tilførslen til pågældende cyll.(det bliver jo ikke forbrændt!)eller er det ligegyldigt ?

MVH

Michael Sønke

Hej Michael!

Du behøver nu ikke at bekymre dig om den benzin, der går uforbrændt gennem den anden cylinder, den gør såmænd ingen skade.

Derimod er det en ret dårlig ide, at lade motoren køre med den ene tændrørshætte pillet af. Det gælder særligt hvis du har elektronisk tænding og en højeffektiv dobbelt tændspole.

Du ricikerer nemlig at ødelægge tændspolen ved gennemslag af isoleringen på tændspolens sekundærside (idet højspændingsgnisten så at sige vil forsøge at springe inde i spolen).

Hvis du vil køre med én cylinder ad gangen (som beskrevet i visse værkstedshåndbøger), er det tilrådeligt at have monteret et stelforbundet tændrør i den anden hætte, så det stadig kan gnistre, og derved sikre at den kan komme af med effekten på naturlig måde.

Mvh Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Tak for det.

I Haynes håndbogen er det beskrevet på den måde, er der da andre måder at justere tomgangen på ?

Mvh

Michael Sønke

Kommentar

Hej!

Når vi snakker om blandingsforholdet ved tomgang (altså justering af tomgangsblandingsskruen), kan du udmærket bruge metoden, som beskrevet i Haynes, blot med den lille tilføjelse jeg nævnte ovenfor (Især hvis du har skiftet til elektronisk tænding med anden tændspole).

Af andre metoder til justering af blandingsforholdet kan nævnes CO-måleren og Colortune plugs, som er en type tændrør, der gør det muligt at observere forbrændingsflammens farve mens motoren går.

Mvh Peter...

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej

Det lyder smart med colortune tændrørene, har du prøvet dem og virker det godt ?

Mvh

Michael Sønke

Kommentar

Hej!

Ja, det lyder smart. Og ja, jeg har da også prøvet selv, og med udmærket resultat, synes jeg.

Jeg har imidlertid diskuteret metoden med andre, der også har prøvet, og meningerne er lidt delte, om hvor nem og entydig metoden er.

Jeg mener selv at den kan bruges med lidt tilvænning og omhyggelighed.

Hmm (tænke, tænke.....)!

Nu er XS650 filosofien jo også lidt 'back to basics', og netop motoren er jo karakteriseret ved enkelthed og ved ikke at være specielt fintfølende.

En del af charmen er jo at den skulle kunne holdes kørende på almindeligt gehør og håndelag, og altså uden at skulle gennem en autoriseret diagnose computer flere gange på en sæson.

Kendetegnende for det go'e gamle twin-koncept er vel ret beset også, at vedligeholdet skal kunne klares med en smule sund fornuft og lidt fingersnilde, krydret med opfindsomhed ad libitum, frem for det store elektroniske testprogram. Eller hur? Er det måske bare mig der kører lidt på en blanding af hemsløjd og nostalgi på dette område?

Nu ved jeg jo godt, at vi ikke alle er og kan være selvskruere, men hvad er det så der drager lige netop dig?
            Er det de harmoniske bløde former?
            Lyden?
            Bundtrækket?
            De økonomiske nøgletal?
            At min kæreste kom forbi på en og samlede mig op, og så var jeg solgt?
            At den minder mig om noget, jeg ikke længere kan finde ('the real thing')?
            Eller er det bare ren rock'n'roll?
            Eller noget helt ottende.
            Hvad mener I andre derude? Hvad drejer det sig om? Ja, jeg spø'r bare. Hvorfor kører du (jeg henvender mig her til alle jer XS kørere, der læser dette indlæg) stadig XS650? Hvor finder du XS ånden - den helt specielle XS-karisma? Hvad glæder dit 'gamle' XS-hjerte? Bare 3 stikord (-nå, men så bare 1 da, det skal ikke skille os ad).

Nuvel, disse filosofiske overvejelser hører måske hjemme under en anden rubrik, men nu fik I dem altså her.

Kan I høre foråret komme buldrende?

Peter....

Kommentar

Hej Klentz.

Tak for indlægget.

jeg personligt har altid godt kunne lide xsèren helt tilbage fra tid hvor den var moderne. Jeg fik dog aldrig taget mig sammen til at bruge tiden og pengene til et MC kørekort. Tilfældigvis så jeg en til salg på nettet og da jeg alligevel kom forbi skulle jeg jo lige se den. Det endte med at jeg købte den, tog kortet og er nu næsten færdig med en total renovering.
              At den er let at arbejde med bevises af at det er lykkedes mig at skille den totalt og genopbygge den uden nogen form for MC eller motorforstand overhovedet. Ikke andet end alm. sund fornuft, lidt teknisk snilde og omhyggelighed. (Jeg mangler godt nok lige at starte motoren for at se om den virker, men intet indikere på nuværende tidspunkt problemer)
              Jeg har yderligere kunne klare mig med ganske få stykker værktøj.

XS og Triumph bourneville var de maskiner valget stod imellem, men at skulle finde alt i tommer, samt engelske maskiners dårlige rygte afgjorde valget.

Undervejs i renoveringen er jeg da også blevet imponeret over hvor systematisk og teknisk velfunderet alt har været ved maskinen.Samtidig er det rart at det stadig er let at skaffe dele til den.

Glæder mig vildt til at den kommer til live igen siden jeg begyndte genopliveningen i august måned sidste år. Regner med at den skal startes i løbet af de næste 14 dage.

Mvh

Michael Sønke

Kommentar

Hej Klentz.

Fed oplæg til et bredere forum.

Min personlige grund til at eje en XS'er er at det var bare toppen af mc da jeg var 18-20 år gammel og jeg var pisse misundelig på mine kammerater, der havde råd til at købe en.

Da jeg så i en moden alder (43 år) syntes at jeg skulle ud og have noget vind i håret, faldt jeg over en nyrenoveret US CUSTOM fra 1980, den måtte jeg bare eje,den blev så købt i Juni 2004.

Jeg vil lige tilføje at jeg også var ude at se på andre mc typer bla. xj 600, xj 650 og Honda 900 bol'dor men det blev som sagt XS'er der blev købt.

Jeg er bestemt ikke selvskruer, men har allieret mig med en "sort" mc mekaniker så jeg håber at kunne holde den kørende for billige penge.

Planlægger iøvrigt at besøge messen i Fredericia på Lørdag, er der andre der har tænkt sig det.

MVH

Allan

Kommentar

quote:
                  Originally posted by klentz

Hej!

Ja, det lyder smart. Og ja, jeg har da også prøvet selv, og med udmærket resultat, synes jeg.

Jeg har imidlertid diskuteret metoden med andre, der også har prøvet, og meningerne er lidt delte, om hvor nem og entydig metoden er.

Jeg mener selv at den kan bruges med lidt tilvænning og omhyggelighed.

Hmm (tænke, tænke.....)!

Nu er XS650 filosofien jo også lidt 'back to basics', og netop motoren er jo karakteriseret ved enkelthed og ved ikke at være specielt fintfølende.

En del af charmen er jo at den skulle kunne holdes kørende på almindeligt gehør og håndelag, og altså uden at skulle gennem en autoriseret diagnose computer flere gange på en sæson.

Kendetegnende for det go'e gamle twin-koncept er vel ret beset også, at vedligeholdet skal kunne klares med en smule sund fornuft og lidt fingersnilde, krydret med opfindsomhed ad libitum, frem for det store elektroniske testprogram. Eller hur? Er det måske bare mig der kører lidt på en blanding af hemsløjd og nostalgi på dette område?

Nu ved jeg jo godt, at vi ikke alle er og kan være selvskruere, men hvad er det så der drager lige netop dig?
                  Er det de harmoniske bløde former?
                  Lyden?
                  Bundtrækket?
                  De økonomiske nøgletal?
                  At min kæreste kom forbi på en og samlede mig op, og så var jeg solgt?
                  At den minder mig om noget, jeg ikke længere kan finde ('the real thing')?
                  Eller er det bare ren rock'n'roll?
                  Eller noget helt ottende.
                  Hvad mener I andre derude? Hvad drejer det sig om? Ja, jeg spø'r bare. Hvorfor kører du (jeg henvender mig her til alle jer XS kørere, der læser dette indlæg) stadig XS650? Hvor finder du XS ånden - den helt specielle XS-karisma? Hvad glæder dit 'gamle' XS-hjerte? Bare 3 stikord (-nå, men så bare 1 da, det skal ikke skille os ad).

Nuvel, disse filosofiske overvejelser hører måske hjemme under en anden rubrik, men nu fik I dem altså her.

Kan I høre foråret komme buldrende?

Peter....

Kommentar

Howdy Klentz og øvrige

Herfra handler det vel mest af alt om nostalgi ([]min storebror havde engang een) og at ha´ en hobby som rækker udover det at samle på f.eks. frimærker, mønter, ølbrikker og den slags...jeg samler på oplevelser. Det synes jeg XS´eren er med til at give mig, både de go´e ( f.eks. at fare derudaf med vind i de gyldne lokker eller ihvertfald den smule der er tilbage[]) og de knap så sjove (f.eks. brændt ledningsnet på Hanzieturen[xx(])Efterhånden finder man vel osse ud af lidt selvskrueri uden nogensinde at blive mekaniker...[}]
                    Kom bare an, forår - jo før, jo bedre !!![8D]

XSH
                    Anders

Kommentar

Hej.
                      Jeg kørte Triumph Bonneville i "gamle dage" 1971.
                      Så det at køre xs er ren nostalgi. Jeg købte min xs årg.77 i 99
                      og har skruet lidt på den hver vinter og glæder mig nu til det bliver forår og vi forhåbentlig skal ud på nogle fællesture[8D]

xs hilsen Poul.

Kommentar

Working...
                      X