Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Spørgsmål vedr. koblingen.

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Spørgsmål vedr. koblingen.

Hej.

Jeg har skiftet de 6 chock fjedre bag koblingen og er nu igang med at sætte koblingen på igen. Når jeg samler alt som det var samlet da jeg skilte det ad, bliver der ca 2 - 3mm slup mellem den store og lille koblingsskål forstået på den måde, at hvis man holder på den lille skål kan man bevæge den store 2 - 3 mm henholdsvis ind mod og væk fra motorblokken. Jeg lagde selvfølgelig ikke mærke til om dette slup også var der inden jeg skilte koblingen ad.

Sammen med et nyt nåleleje jeg købte til koblingen er der en ekstra skive, lægger jeg den sammen med de opringelige skiver bliver der under 1mm slup jeg er dog lidt bange for at sluppet har en funktion, samt at belaste nålelejet med den ekstra skive.

At have slup eller ikke at have slup, det er spørgsmålet ? Hvad er korrekt !

Kom nu med nogle svar, det er jo nu den alvorlige del af "festen" er begyndt !

Mvh

Michael Sønke

Ja, koblingen er et kapitel for sig, og kan give anledning til en del forvirring og problemer.

Oprindeligt havde koblingen seks friktionsskiver med en tykkelse på 3,5 mm. I 1974 blev det ændret til 7 skiver, men nu med en tykkelse på 3 mm.

Senere dukkede seksskivekoblingen så op igen på Special versionerne og på '447' modellerne fra årgang -80. Denne gang dog med en tallerkenfjeder under skiverne.

Da mange motorer har en kobling af en anden årgang (da alle komplette koblinger umiddelbart passer på alle motorer uanset årgang), er det selvfølgelig vigtigt, at alle dele passer sammen som et sæt. Koblingsnavet er forskelligt.

Jeg kan ikke umiddelbart sige hvad der evt er galt, og jeg ved jo heller ikke helt hvor meget du har skiftet i koblingen, men prøv at sammenligne de enkelte dele nøje med det der sad i i forvejen.

Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej

Spørgsmålet gik mere på slup mellem de to koblingsskåle. Jeg tror dog jeg løste problemet. Problemet var at der inderst med motorblokken bag den store koblingsskål var tre skiver (to små og en stor) Gør man som Haynes foreskriver/vise og kun montere den ene af de små skiver kommer huset for tæt på blokken og skruerne støder på (dem som holder pladen med chock fjedrene på plads)Da jeg monterede den sidste lille skive, forsvandt slup og skruerne gik fri af blokken.

Mht selve koblingspladerne, sad der 6 skiver i a 3mm. De nye jeg har købt er også 3 mm (eller i underkanten,jeg købte nye da jeg troede de var slidt ned fra 3,5mm !! ), jeg har læst i Haynes at de burde være 3,5mm så hvad betyder dette for mig, kan jeg bruge dem på 3mm eller skal jeg bytte dem til 3,5 ??

Mvh

Michael Sønke

Kommentar

Jeg ved ikke hvad det betyder for dig, men jeg vil formode, at der ved en tidligere renovering, er blevet gjort nogle hensigtsmæssige tiltag for at få det til at virke fornuftigt, med de skiver der ved den lejlighed, uvist af hvilken årsag, er blevet sat i.

Hovedsagen er jo, at det virker tilfredsstillende, og gør det det, så er der jo ingen grund til, at lave det om nu.

Mvh Peter...
        'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Working...
        X