Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Stempler, Cyl. og ringe

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Stempler, Cyl. og ringe

Jeg har fået pillet toppen af og det ser efter min mening fornuftigt ud. templerne er stemplet 100 og på cyl. står 0.1.

Mit spørgsmål er hvordan jeg finder ud af hvordan stempler, cyl og ringe har det og om der skal gøres noget ved dem. Jeg har læst i Haynes men synes ikke det helt er til at blive klog på hvordan det udmåles.

Mvh Michael

Michael Sønke

Hej Michael!

Ja, nu kommer du rigtignok ind på det mere delikate. Spørgsmålet lader sig vanskeligt besvare kort og enkelt, synes jeg.

Men det korte af det lange er, at det maksimale spillerum mellem stempel og cylinderforing højst må være 0,09 mm. Er det 0,10 mm eller derover skal det på en eller anden måde bringes inden for tolerancerne igen (standardtolerancen er 0,050 - 0,055 mm).

Det er hovedregelen, men når det er sagt, skal det dog indskydes, at man også skal være opmærksom på evt. konisk slidtage af såvel foring som stempel, som også skal være inden for visse tolerancer.

Stempelringenes slidtage kan checkes ved at måle gabet mellem enderne når ringene er isat cylinderen uden stempel. disse skal også være inden for tolerance.

Ligeledes skal spillerummet mellem stempelringe og stempel være inden for tolerance.

Plus der selvfølgelig kan være andre defekter på stempel etc.

Hvis motorens forhistorie er ukendt og der er behov for opboring og honing af cylindrene skifter man måske til næste overstørrelse, og i så tilfælde skifter man jo hele sættet, altså også stempel og stempelringe - no problem. Men i mindre drastiske tilfælde beror evt udskiftning jo på et kvalificeret skøn.

Det lyder måske alt sammen som noget teoretisk ævl, men i praksis tænker man jo heller ikke på at trække propperne på motoren før den begynder at ryge og/eller bruge umanerlig meget olie. Og er man i tvivl, er det altid en god indikation at tage en kompressionsmåling. Er der stadig fuld og god kompression er der som regel heller ingen grund til at skille ad og udskifte.

Hilsen og god vinter

Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Tak for svaret.

Jeg havde kun haft motoren startet ganske få gange inden jeg begyndte at renovere cyklen (Intet kørekort, og nervøs for tidsnød).
      så jeg kender dybest set ikke motorens tilstand. For at renovere motoren optisk var jeg så nødt til at få den skilt ad.
      Er der hjælp til opmåling og vurdering hvis man kontakter et firma der renovere cylindre, eller honer de bare til næste overmål ?

Kender nogen evt nogen ?

Mvh Michael

Michael Sønke

Kommentar

Working...
      X