Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Olietrykskontakt montering

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Olietrykskontakt montering

Hej
    jeg har kikket efter et oplæg der skulle handle om montering af olieteykskontakt, men finder intet.
    jeg ønsker at montere en, da jeg har været så uheldig at køre min tør for olie. (Og jo jo, bliver altid kontrolleret inden kørsel)
    Er der en her inde der ved noget om hvor og hvordan det kan gøres.
    jeg har en ide om at den skal monteres i bunddækslet?
    hvordan med lampe, så det ser mest rigtig ud?

olietrykskontakt

Oprindeligt indsendt af Bo Nielsen Se indlæg
    Hej
    jeg har kikket efter et oplæg der skulle handle om montering af olieteykskontakt, men finder intet.
    jeg ønsker at montere en, da jeg har været så uheldig at køre min tør for olie. (Og jo jo, bliver altid kontrolleret inden kørsel)
    Er der en her inde der ved noget om hvor og hvordan det kan gøres.
    jeg har en ide om at den skal monteres i bunddækslet?
    hvordan med lampe, så det ser mest rigtig ud?
    Da xs, eren ikke har glidelejer er der ikke ret meget tryk på.
    Mvh: Jønne Branderup

Kommentar

Har du taget trykket på din XS'er i dag?

Selv om Yamaha definerer XS-motoren som værende tryksmurt, så er det en sandhed med modifikationer. Ganske som Jønne antyder, så er motorkonstruktionen udført (næsten) udelukkende med rulningslejer. Det er derfor nærmest ikke muligt at opbygge noget videre tryk i systemet. Her er det ikke trykket der har betydning, men mængden af olie der cirkuleres i systemet, og altså nærmest pladrer ud over lejer etc.

Selv om der (efter min ringe mening) ikke er meget idé i at eftermontere en olietrykskontakt eller et olietryksmanometer på XS'eren, er det dog set før. Så skal du ud at investere i en kontakt eller et manometer, så skal du forvente, at trykket vil være meget svingende mellem kold og varm olie, fra tomgang til 'fuldgas', afhængig af olietype og afhængig af hvor slidt oliepumpen er. Så vidt jeg husker, kan du kun forvente et tryk på mellem 1 og 15 psi (altså peanuts!). Skal du montere en kontakt vil det være bedst tættest muligt på pumpen, men efter oliefiltrene, f.eks i oliefilterdækslet på højre side.

Hvis du pejler olien inden du kører, og så alligevel kører den tør, så kører du enten usandsynligt langt, eller også har du et andet problem som måske skulle adresseres først, og som jeg ikke tror, at en kontakt eller et manometer vil hjælpe på.

God tur...
      'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Working...
      X