castrol Classic XL 20w50. Duer denne olie til vores XS ? jeg tænker om denne olie mere er en bilolie med fare for at det er tilsat nogle additiver der kan give koblingsfedteri ?
Annoncering
Klap sammen
No announcement yet.
castrol Classic XL 20w50
Klap sammen
X
-
fedte fedte
Det er klogt af dig at spørge! Du har fuldstændig ret, der er noget med additiver, du kan desværre ikke bruge denne olie til mc'er med oliebadskobling, der er stor risiko for at den vil fedte. Men det er en rigtig god olie til en klassisk bil.
Nold
-
Fra før tiden gik af lave
Jeg ved ikke hvorfor, den ikke lige skulle kunne bruges i en håndevending. Som det fremgår af nedenstående (sakset fra Castrols egen hjemmeside) anbefaler Castrol den oven i købet selv til klassiske mc'er. Hvis jeg ikke tager meget fejl, svarer den sikkert til den olie, som vi typisk benyttede til vores kære cykler, da de var nye i 70'erne. Det var jo også før alle disse fancie mc-olier kom på markedet (i øvrigt ikke noget ondt ord om dem).
Update: Ifølge Castrol skulle denne olie nøje svare til Castrol GTX API SE, som var på markedet fra 68 og op gennem 70'erne. Det var netop den olie som også Yamaha anbefalede til XS'eren i sin tid, og de specs som motoren er designet til. Sååå....
vh Klentz...
CASTROL CLASSIC XL 20W-50
For pre-1980 classic cars and motorcycles
A conventional 20W-50 multigrade engine oil of good all round performance, formulated with high quality mineral oils plus selected additives, ideally suited to older technology and classic car engines.
Offers excellent oil consumption, and a very high level of engine wear protection.Last edited by klentz; 30-03-2015, 8:35.'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.
'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.
Kommentar
-
Med hensyn til vådkobling: JASO MA spec. har kun relevans for olier, hvor friktionskarakteristikken overstiger hvad der svarer til API SG kvalitet, og den er vi jo slet ikke i nærheden af her, hvor vi snakker API SE.
Det var jo faktisk først da disse lavfriktions letløbsolier kom på markedet i 1998 (altså lang tid efter at produktionen af XS'eren var ophørt), at det blev nødvendigt at skelne mellem bilolie (med friktionshæmmende additiver) og olie til mc (med fælles olie til motor, gear og kobling), og japanerne derfor indførte begrebet JASO MA.
En god gammeldags bilolie fra før 1998 (hvis du da ellers kan finde sådan en på den nederste hylde
) går altså fint til den gamle XS'ers kobling og gearkasse. Det ved jeg af egen erfaring. da min kørte på bilolie de første 22 år uden problemer, men den gang var der jo selvfølgelig heller ikke andet på markedet.
vh
Klentz...'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.
'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.
Kommentar
-
Det har du helt ret i Klentz, Castrol GTX 15w50 var meget populær dengang
.
Men jeg tror ikke Classic XL 20w50 er helt så klassisk som man umiddelbart skulle tro.
Det der karakterisere den som klassisk er at den ikke har samme rensende effekt som mere moderne olier. Det er jo fint til en gammel motor hvis den holdes sammen a koks og slam
Men jeg er bange for den har flere friktionshæmmende additiver end den gamle GTX.
Fra Castrols egen beskrivelse på http://www.castrol.com/en_gb/united-...gine-oils.html:
"Castrol Classic Oils are specially formulated in the style of the original products, but using the most appropriate and carefully balanced additive technology to provide the best protection and performance for your classic engine."
Når det er sagt tror jeg ikke den er skadelig, men XS650 koblingen forekommer mig lidt mere sart end de fleste med hensyn til friktionsadditiver i olie.
Men det er måske bare mig der har været uheldig.
God Påske
Venligst
Johnny Nielsen
Kommentar
-
Hej Johnny
Grunden til at jeg tvivler på, at den har fået tilsat moderne friktionshæmmende additiver er, at den er klassificeret som en API type 'SE'. Og det svarer jo netop til standarden for motorolie fra 70'erne, både hvad angår det friktionsmæssige, den rensende effekt (eller mangel på samme) osv.
Og hvorfor skulle de gøre olien 'bedre' end de opgiver, det kunne jo skaffe dem en erstatningssag på halsen
(Tænk bare på alle de fede amerikanerøser fra 70'erne der stadig benytter den olie
).
Samtidig er den motorolie, som Yamaha anbefaler i instruktionsbøgerne fra 70'erne, og som motoren jo er designet til, netop en API type 'SE'.
Fortsat god påske
Klentz...'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.
Kommentar

Kommentar