Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Lav kompression - har prøvet (næsten) alt..

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Lav kompression - har prøvet (næsten) alt..

Hej,

Min kære XSer tabte pusten sidste år (lav kompression, skød i potterne, brændte tændrør af).

Da jeg skilte den ad viste det sig at hovedlejet på krumtappen også var ved at gå, så jeg flyttede den komplette '75 cyl. og top over på en '77 motorblok.

Så langt så godt, men: da jeg samlede den var der ikke mere end ca. 58 psi på cylinderne. Kompression steg en smule, da jeg hældte lidt olie i cylinderne, men ikke mere end 10 psi.

Derefter har jeg:
    - målt efter i cylinder, at den er 1. overstørrelse
    - sat nye 0,25 stempelringe i
    - fået renoveret toppen hos Ingana

Men der er *stadig* lav kompression. Har splittet den 3-4 gange nu, fulgt manualen nøje... men intet held.

Er der nogen, der har et godt bud på, hvad der kan være galt?

Eller findes der en venlig XS kyndig sjæl i KBH området, som har lyst til at kigge ind i vores værksted en dag, og hjælpe med at sætte den sammen - for en kold øl

Ideer..

Nu kommer jeg bare med nogen ideer.. Jeg har ikke selv erfaring med at skille den af endnu, så det er gætværk og ideer:

Kan det være knastkæde der sidder en tand forkert? Er ventilerne tætte? Er cylinder-ringene sat korrekt i?

Det kunne måske hjælpe lidt på vej?

Lasse

Kommentar

Hej Lasse,

Tak for svar - ja jeg har tjekket knastakslens placering en del gang, indhakket står opad og prikken horisontalt ved TDC.

Ventilerne er lige blevet gået igennem af Ingana så det skulle være tæt.

Det eneste er stempelringene, som godt kunne sidde forkert. Jeg har sat dem i så gabene ikke sidder over hinanden, men kan selvfølgelig dobbelttjekke...

Mikkel

Kommentar

Ringe

Det var så lidt..

Vær også opmærksom på om ringene vender korrekt.. Det er noget med at "bølgerne" skal vende en speciel vej, hvis du forstår. Men det har du nok tjekket og styr på i forvejen

Det er sgu da frustrerende!!

Lasse

Kommentar

Jeg har aldrig fået konfirmeret mine tal for kold motor, har spurgt vidt og bredt. Jeg har ca. 110 i kold, og lidt over 150 i varm. Med alt det sludder der står på nettet kunne det være rart om der måske var et medlem med en velkørende nyrenoveret motor der måske ville måle nogle reference værdier.
          Disse bølger er vel olieskrabe ringene, jeg tror måske ikke de skaber den store kompressionsforskel.

Det er vel de andre ringe der giver kompressionen. Hvad er forskellen imellem din indre mål på cylinder og ydre mål på stempler.
          Jeg tænker om dine foringer er slidte. Det kan måles med stempelringe sat ned i motor, gabet i åbninen giver dig en ide om hvor slidte dine foringer er. Det er beskrevet i haynes og/eller original service manual der kan hentes på biblioteket (haynes).

Kan den starte og hvad er målene for varm motor.

Der er links til servicemanual til vores kære maskiner, der beskriver hvordan ringe skal sidde, samt anvisninger af mål af dette gab i stempelringe.

Jeg har ikke lagt kopier ud, da jeg tænker vi måske kommer ud i noget copyright. Måske jeg bare skule gøre det. Jeg har dem stående. Linket kan jeg ikke give dig, det må du google dig til den original service manual.

MVH

Kommentar

Hej stange hvordan måler du kompression hvis kick husk du skal sparke til værdien ikke stiger mere kan godt være 5-7 spark eller elstart. giver du fuld gas samtidigt, du skal give fuld gas, og har du tændrør i den anden side samtidigt med du måler, har haft min skilt ad et par gange og bor i kbh så hvis du er int kan vi godt finde en dag og kigge på det.

Mvh Simon
            Xs650 c 76 vm34 roundslides pma pamco

Kommentar

Lavede denne for et stykke tid siden.

http://www.yamahaxs650.dk/Om/XS_Kompression.aspx

Hvor langt er du nået ?

Kommentar

Working...
              X