Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Øv øv øv...

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Øv øv øv...

Hej igen...igen..igen..igen.. Jeg sørger vist så rigeligt for at holde gang i forummet, når nu alle jer andre kan finde ud af at skrue i jeres motorcykler og ikke har brug for hjælp

Efter nu at have afleveret motorcyklen ved cvp mc service i Horsens for at de skal prøve om de kan rette stellet op, kom der selvfølgelig nye bekymringer.

Jeg havde problemer med at motoren brugte olie, så jeg skilte motoren ad og fik boret cylindrene op til 2. Overstørrelse da der var tæring i cylindervæggene,hvor der sandsynligvis var kommet olie op igennem. Desuden fik jeg skiftet ventilmancheter, bare for at være på den sikre side.

Nu sker der så det, at jeg ved en tilfældighed kommer til at læse på et amerikansk forum omkring stempelringe og hvordan de skal vende. Da jeg samlede motoren, havde jeg en kammerat (mekaniker) til at hjælpe med at samle den. Det var ham som puttede stempelringene på, da jeg aldrig havde prøvet den slags før, og da han ikke kunne se nogen markeringer på dem satte han dem bare (kun gud ved hvorfor jeg ikk tjekkede haynes #%*+#%%). Nu læser jeg så at kompresionsringen skal vende på en bestemt måde og ligeledes skraberingen.

Nu vil jeg lige høre hvad I siger. Da jeg jo ingen anelse har om de to øverste ringe vender rigtigt eller om de er vendt på hovedet, vil jeg høre om der er en måde man kan tjekke om ringene vender rigtigt.

Jeg har kunne læse at hvis skraberingen vender forkert vil motorcyklen bruge olie. Men hvor meget og vil man kunne se blå røg når den kør?

Kompresionsringen har jeg ingen anelse om hvordan man kan se om den sidder forkert. Hvilken betydning vil det have hvis den er vendt forkert?

Jeg har indstillet mig på, at jeg nok skal have motoren ud igen og starte forfra, men ville da virkelig håbe at jeg kunne slippe..

Det skal lige siges at motoren har været startet 3 gange, og har kørt til den er blevet driftsvarm. Den har startet i første hug hver gang med kickstarteren (noget der før har taget 10 hug)

På forhånd igen: TAK... Hvem ved, måske engang langt langt langt ude i fremtiden bliver det måske mig som kan svare på spørgsmål

Daniel

..

Og hvor tydelige er de mærker på stempelringene? Jeg kan simpelthen ikke forstå at vi har kunne overse de "R" og "RN" mærker, som skal være der. Det var originale Yamaha stempelringe.

Kommentar

Ja, jeg måtte bruge lup for at se markeringerne. Forstår godt det ærgelige, ikke alene skal de vende en bestemt vej, ringene skal også sidde forskudt på en bestemt måde i åbningerne. Men hvis du har en maskine der i HELT kold tilstand har bevæget sig fra 10 spark til 1 spark så er du da kommet langt, glæd dig over det.

Husk at råd om "sprængning" af knastkæde er uduelig, man kan nemt få den af ved at føre lejerne af knastakslen med kædestrammeren helt løs.

MVH

Kommentar

et RINGE problem...

Dit lille problem var genstand for lidt debat ved dagens kaffemøde i Middelfart og der er udbredt enighed om at mærkerne er svære at se og ligeledes er der enighed om at mærkerne skal vende opad. Et enkelt medlem har været i samme situation som dig og kunne konstatere at maskinen efter nogen tids brug indhyllede Fyn i en pæn "olietåge".
        Der viste det sig at ringene ikke var vendt korrekt....

Jeg ved ikke om du kan se hvor jeg vil hen? Der er nok ingen vej udenom at du må ned og kigge til skidtet...

Trist, men til gengæld får du ro i sjælen OG en maskine der sandsynligvis går mange kilometer inden den begynder at bruge olie i større mængder (for lidt bruger de altså)

Der er nu noget ved at køre på noget, man ved man har lavet så godt som man kan......
        Gert.
        Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
        nogen skal jo gøre det....

Kommentar

..

Som det har vist sig gældende få man altid kompetente svar på denne side Tak Gert og Peter (og for den sags skyld jer andre involverede i kaffemødet).

Jamen så er der er jo kun en løsning på problemet: Ud med motoren og få tjekket stempelringe, inden jeg indhylder Århus i et røgslør..

Efter at have nærlæst Haynes og diverse forumer mange gange, så kan man ikke vende olie ekspansions ringene forkert vel? Først i med den "bølgede" (som kan vende på begge måde) og hernæst de to tynde ringe ind over, som både kan side forneden og foroven (de er helt ens), og som også kan vende på begge måde. Er det korrekt forstået?

Hvad med de stempelringe som sidder i motoren nu? Tror I jeg kan genbruge dem selvom de har siddet på hovedet, og motoren kun har kørt i 10-15 min, eller vil disse være ødelagte? Jeg ved godt at det er et svært spørgsmål, og at det nok afhænger af hvordan de ser ud, men i så fald hvad skal mine utrænede øjne evt. kigge efter for at kunne konstatere om de er ødelagte?

Tror I der er andet som har kunne taget skade af stempelringe som er vendt på hovedet, for så vil jeg selvfølgelig gerne have rettet det ved samme lejlighed når jeg nu åbner den igen?

Så må vi se om jeg ikke snart kan få lidt ro i sjælen Jeg skal nok også lige melde tilbage, når jeg har fundet ud af om CVP i Horsens har kunnet rette stellet op, og hvad sådan en operation koster..

Mvh
          Daniel

Kommentar

Ringe skadet nej, de skraber jo også den "forkerte" vej i 50 % af tiden når de sidder rigtigt. Det eneste der kan gå galt er hvis de knækker for dig, så put en klud i krumtappen så der ikke ryger stumper derned, hvis uheldet skulle ske.

Hvor ærgeligt at konstatere at de måske vender rigtigt når nu de bliver synlige igen. Men måske du skulle stille op til "hurtigst motor demonterings" konkurencen ved næste træf.

Ejer du en kompressionsmåler ?. Jeg kunne godt bruge en måling på sådan en maskine der er så startvillig, denne måling taget ved helt kold maskine.

MVH

Kommentar

ikk så ringe

Hvad jeg altid har fået at vide ( måske fra en der er i familie med en stempelringsfabrikant?) er at hvis motoren overhovedet har været startet så har ringene taget facon efter cyindrene og forbrændingstrykket. Hvis du flytter dem vil de ikke passe mere. de kan selvfølgelig sættes tilbage i den samme cylinder den samme vej rundt men alt andet er dømt til fiasko. Så på med vanten desværre...

Nold

Kommentar

.

Jeg har tænkt på at anskaffe mig en kompressionsmåler eller i hvert fald starte med at låne en. Så skal jeg nok lige give en tilbagemelding på hvad jeg måler af kompression.

Nold: Hej. Jeg takker for svaret. Med hensyn til stempelringene så bliver jeg nok nød til at have skåret det ud i pap. Vil du mene at jeg skal skifte stempelringene, hvis jeg finder ud af nogen af dem er vendt på hovedet og at de således skal vendes om, også selvom man lader dem sidde i samme cylinder som de først sad i? Eller kan jeg genbruge dem så længe de kommer til at sidde i samme cylinder?

Kommentar

Ja, hvis de har været vendt forkert er du nødt til at sætte helt nye ringe i. Ved ikke hvad de koster men prisen for et sæt ringe er vel ikke det værste ved projektet i forhold til al bøvlet med at skille og samle.

Nold

Kommentar

Skift alle ringe

Har prøvet det selv på en suzuki 400, skift stempelringe og din motor vil køre som en drøm.

Kommentar

Takker

Jeg fulgte jeres råd og har købt nye stempelringe, så nu er jeg klar til her i weekenden at skifte dem. Jeg takker for jeres råd

God weekend

Kommentar

Ikk så ringe

Vi venter spændt på om det virker

Nold

Kommentar

start problemer

Så fik jeg samlet motoren igen. Det viste sig at de fire stempel ringe alle sammen vendte med mærket nedad, så de blev alle sammen skiftet sammen med ekspansionsringe og afstandsringe.

Nu vil motorcyklen så ikk starte::::::::
                          Det skal lige siges at alt el i forlygten er adskilt da forgaflen har været af for at stellet kunne blive rettet op.. så jeg har lagt en lus fra tilgangen fra batteriet (efter sikring) og over på på + ned til tændspolerne. Tændrørene gnister begge to, der er rigtig fin kompression (har stadig ikke fået fat i en kompressions måler, men min finger bliver i hvert blæst væk når jeg holder fingeren for tændrørs hullet og "hopper" på kickstarteren. Begge spoler er for en sikkerheds skyld blevet målt igennem (både sekundær og primær) og begge var inden for de nominelle værdier. Kondensatorene var også i orden.

Det slår mig nu at da jeg indstillede kam aksel kædens spænding kunne jeg her indstille den en del (den var alt for slap). Jeg havde ellers ikke skruet på den da jeg tog den af (skruede bare hele huset af som en enhed). Jeg havde brugt Athena pakninger sidste gang, men denne gang har jeg brugt Vesrah pakninger.

N husker jeg at jeg et eller andet sted har læst at vesrah pakninger er tyndere end Athena pakninger er, og i og med at kam aksels kædens spænding var alt for slap, må timingen jo også være "røget".

Men kan det virkelig passe at tykkelsen på pakningerne kan betyde SÅ meget? Som jeg ser det er der kun 2 variabler (toppakning og cylinderblok pakning). Jeg har jo ikke været nede i krumtaphuset og skifte noget, kamaksels kæden er den samme (ubrudt) og kamakslen er den samme..

Har jeg nu formået at lave et eller andet helt forkert igen???

HJÆLP HJÆLP HJÆLP... (jeg har snart ikke et eneste hår tilbage på hovedet og jeg er altså kun 22)

Kommentar

pakninger

Nej den minimale forskel der i pakningtykkelse kan ikke flytte din timing.

Saml ledningsnettet korrekt, så går det hele meget lettere, Jeg har selv lige stået i samme situation med en halv adskildt cykel der pludselig ikke havde tænding og efter lang tid fandt jeg ud af at jeg havde samlet 2 ledninger forkert :-)

Hvis du skal have hjælp så sig til, jeg bor i Horsens og kan kigge forbi hvis du kunne bruge en hånd.

VH Christian

Kommentar

Hun kører igen.

Hej Christian. Jeg takker mange gange. Det var ellers et fornemt tilbud om at hjælpe, men jeg fik den i gang og nu kører den ganske fint.

Jeg ved simpelthen ikke hvad det så kan skyldes, men jeg gik i hvert fald gang med at indstille timingen og den skulle faktisk ændres en del (har drejet pladen med platinerne 3mm og indstillet mellemrum mellem kontaktfladerne). Herefter kunne jeg starte den og den kører nu. Ventilerne blev også indstillet.
                              Hvad der skyldes at den lige pludselig skulle indstilles i forhold til første gang begriber jeg ikke..måske er det bedst sådan

Her er en video jeg optog, så I lige kunne høre hvordan den gik og sådan. Jeg synes selv at det lyder meget rigtigt, men mine utrænede ører er nok ikke meget værd. Dette er anden gang den blev startet. Første gang tjekkede jeg olietryk ved ventildækslerne(som medførte en god spredning af olie ud i lokalet, på trods af klude som blev holdt op foran.)
                              http://www.youtube.com/watch?v=0WYtSf2SeJI

Igen takker jeg for alt hjælpen.

God søndag

Kommentar

Working...
                              X