Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Pakninger + lidt mere:)

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Pakninger + lidt mere:)

Hej igen.

Endnu engang tak for en rigtig god side.

Den gamle dame var begyndt at bruge lidt olie, og jeg kunne konstatere at der kom olie ud mellem pakningen under topstykket og under den del hvor udstødningers rørene er monteret. Det var ikke helt vildt meget, men dog nok til at der kom olie på mine bukser og jeg kunne se olie rester hen af siden på motorcyklen. Så jeg besluttede at tage motoren ud og skille toppen af motoren ad for at udskifte pakningerne (det var jo også en god undskyldning for at skille den ad og kigge lidt ned i den...).
    Før var der både brugt almindelige pakninger men derudover var der også blevet brugt paknings silikone. Jeg har nu bestilt et paknings kit fra Rudigers XS 650 shop i Tyskland fra ATHENA, og mit spørgsmål går så på om jeg også skal bruge paknings silikone på disse pakninger eller hvad er jeres erfaringer? (Motoren er skilt så meget ad at stempelstængerne er synlige)

Jeg har læst lidt på nettet om xs'eren omkring olielækager og selvom det er spændende at skille motoren ad, så vil jeg alligevel være lidt træt af at skulle pille den ud igen for skifte pakninger hvis den stadig ikke er tæt. Det lader til at vores amerikanske venner installerer en såkaldt " check valve" på "the breather" som skulle skabe vakum inde i motoren således at olien ikke så let skulle slippe ud (se evt dette her link: http://www.thechopperunderground.com...howtopic=49758)
    Er det noget I har erfaringer med?

Så har jeg også lige et sidste nybegynder spørgsmål. De gamle bremseskiver var skæve så derfor bestilte jeg et nyt sæt fra Rudigers XS 650 shop i Tyskland (http://images.xs650shop.de/30_3087.jpg). Nu har jeg så fået dem og de passer selvfølgelig i diameteren (267mm) men tykkelsen på dem er forskellig i forhold til de gamle originale. De gamle er cirka 7 mm tykke mens de nye er cirka 5,5 mm tykke. Har det nogen betydning og er der noget jeg skal være opmærksom på?

Jeg håber I kan hjælpe mig med bare nogen af mine spørgsmål, og så vil jeg gerne på forhånd takke for jeres tålmodighed

Mvh

Daniel

Pakninger..

Hvis ingen andre vil, så må jeg jo byde ind med mine beskedne erfaringer (og et citat stjålet fra et andet indlæg)
    Jeg havde den øvre del af min motor skilt ad for en komplet renovering sidste vinter, og den er stadig absolut tæt for olie.

Citat: "Hvis du er den type der foretrækker, at det meste af olien befinder sig på indersiden af motoren, vil jeg da anbefale dig at skifte samtlige pakninger, pakdåser, o-ringe og kobberskiver som du kommer i berøring med. Genbrug her giver som regel kun ærgelser og olie på buksebenene. Husk også en tube af noget dertilegnet silikone-gummi-pakningspasta til vippearmshuset og evt andre steder. Noget metallisk fedt (kobberfedt el.lign.) gør også nytte forskellige steder. Smør fx et tyndt lag på begge sider af toppakningen."

Nøjagtigt sådan gjorde jeg og det virkede fint. De almindelige pakninger blev smurt med en ganske lille smule motorolie og lagt i, og så ellers ingen dikkedarer.

Motoren blev så spændt med korrekt moment og efter 1000 km( hvor olie og filtre alligevel skulle skiftes) blev det hele spændt efter igen, og der havde det faktisk givet sig noget, så det kunne godt betale sig.

Bremseskiver: Jeg ved ikke om der kan blive noget bøvl ved et evt. syn, men ellers vil jeg da mene at kaliberne (læs stemplernes vandring) kompenserer for den manglende tykkelse.

Det sidste spørgsmål har jeg ikke noget belæg for at svare på. Her må vi håbe på andre (og mere erfarne) vil byde ind.

Gå frisk i gang og lad os høre hvad der kommer ud af det. God fornøjelse.
    Gert.
    Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
    nogen skal jo gøre det....

Kommentar

Bremseskiver

Nye forbremseskiver skal være 7,0mm, minimums tykkelse er 6,5mm.
      Så er næsten overbevist om at dem du har fået med tykkelsen 5,5mm er en forkert model, og vil forhindre syn.

Hilsen Henrik.

Kommentar

...

Jeg takker for jeres input.

Jeg havde slet ikke tænkt på at det kunne blive et problem med syn. Men jeg skrev til shoppen i Tyskland og spurgte om det var de forkerte skiver jeg havde fået bestilt, men han sagde at det var dem jeg skulle have, og at der ikke var noget funktionelt problem i at køre med dem. Men efter at have søgt på nettet kan jeg godt se at hvis man kommer til syn så kigger de på typegodkendelsen af motorcyklen, og der stå at den er blevet godkendt med 7 mm bremseskiver, og så skal man have 7 mm bremseskiver på...

Måske et dumt spørgsmål, men med hensyn til olieskift og oliefilter efter 1000 km, skal jeg så hælde helt ny olie på og skifte filtre lige når jeg har renoveret motoren, derefter køre 1000 km, og så skifte olie og filtre igen?

Kommentar

1000 km....

Her er ingen dumme spørgsmål...

Vi tager lige det med olien : det er vel lidt afhængigt hvad du laver ved motoren om du skal og vil skifte olie flere gange.

Men: når du nu skriver at den var begyndt at bruge olie, og du alligevel har den åbnet, så går jeg ud fra, at du kigger (måler) efter slid på cylindre og stempelringe og sådan i almindelighed kigger den lidt efter?

Finder du noget slid her, skal der jo nok gøres noget alvorligt ved det...

Efter sådan en omgang plejer det at være god latin, at man monterer friske filtre og hælder frisk olie på. Og så efter en tilkørings periode på ca. 1000 km skifter man både olie og filtre igen. Så har man gjort hvad man kan for at passe på mekanikken.

Og nu siger jeg: skifte filtre...Det er fordi jeg selv kører med et udvendigt oliefilter monteret. Kører du med standard filter(indvendigt), så skal du ikke skifte det, men kan nøjes med at rense det...Og måske reparere det trådvæv der næsten altid er i stykker der på filteret...

Håber det var svar nok?

Ps. Gør iøvrigt som doktor Klentz altid anbefaler: start med en kompressionstest. Det giver sædvanligvis et godt fingerpeg om hvordan det står til...
          Gert.
          Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
          nogen skal jo gøre det....

Kommentar

..

Tak for det

Jeg skifter olie efter 1000 km.

Jeg prøvede om jeg kunne måle på cylinder og stempel, men jeg har besluttet at "snyde" og få topstykke, cylinder og stempler til mekaniker for at få det serviceret.

Kommentar

Working...
            X