Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Gearskift problemer?

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Gearskift problemer?

Hej. Først og fremmest vil jeg sige tak for en forrygende hjemmeside. Jeg har brugt mange timer herinde

Jeg blev den lykkelige ejer af en fin xs'er fra 79 for et par måneder siden. Jeg har efterhånden kørt 1500 km på den, og jeg er allerede blevet "forelsket" i den gamle dame.

I følge den gamle ejer var motoren blevet hovedrenoveret i 2007 og den havde kun kørt 1000 km efter. Herefter havde den stået stille i 2½ år og kun været startet op en gang i mellem. Der har da også allerede været lidt ting at pille i (udskiftet rotor, skæve skivebremser, skiftet olie og diverse småting), men nu køre den efterhånden rigtig godt.

Jeg oplever dog at når jeg kommer kørende i 5 gear og f.eks. skal stoppe så oplever jeg problemer når jeg skal skifte ned igennem gearene. Fra 5 til 4 er fint, men nogen gange når jeg skal fra 4 til 3 sker der ikke noget når jeg trykker på gearskifteren. Der er ingen modstand og jeg kan trykke den helt i bund uden der sker noget. Så kan jeg enten lade den rulle med koblingen trukket og så går der typisk nogen sekunder og så klikker den i gear, eller jeg kan slipper koblingen en lille smule og så snart jeg mærker den mindste smule modstand klikker den ned i 3. Det samme sker nogen gange fra 3 til 2.

Problemet synes i 95% af tilfældeene kun at opstår når jeg jeg kører i 4 eller 5 og skal skifte ned. Altså f.eks. ikke hvis jeg efter et kryds kun når op i 3 gear før jeg igen skal skifte ned. Ligeledes virker det også som om at problemet er mere udtalt når motorcyklen er rigtig gennemvarm. Når jeg f.eks. har kørt en 20 min.

Jeg er på ingen måde mekaniker så min viden omkring motorcykler er hvad jeg kan opstøve på nettet og herinde. Her er hvad jeg har prøvet for at afhjælpe problemet eller hvad jeg måske tror det kan være:

*Jeg har justeret "chainslag" (ja haynes er jo desværre kun på engelsk, så mange af tingene ved jeg ikke hvad hedder på dansk) så det skulle være rigtigt.

*Jeg har indstillet koblingen. Den tager cirka fat omkring når koblings grebet er sluppet 3/4.

*Jeg har tænkt på om det kunne være den olie jeg har hældt på den, men det er den olie man kan købe på ringsted-motor som de anbefaler til xs'eren (20W-50)

*En anden mulighed som jeg har tænkt på er, om jeg simpelthen ikke bruger den rigtige teknik når jeg skifter ned igennem gearene. Jeg har ikke haft motorcykelkørekort så længe, så det er slet ikke utænkeligt. Jeg skifter gear på følgende måde: Ved omkting 30 km/t skifter jeg fra 5 til 4, og ved 20 km/t skifter jeg fra 4 til 3, og ved 15 km/t skifter jeg fra 3 til 2 og ved under 10 km/t skifter jeg fra 2 til neutral og herefter 1 gear.

Jeg ved ikke om det har nogen betydning, men jeg kan aldrig skifte fra 1 gear til neutral, enten hopper den direkte til 2 gear eller også er den lige kort i neutral men så snart hjulene drejer det mindste hopper den op i 2 gear. Således er jeg altså altid nød til at skifte til 2 gear for at kunne komme i neutral.

Jeg håber der er nogen som er klogere end jeg er og som kan hjælpe. Jeg skal nok give opdateringer om problemet, hvis der sker nogen fremskridt
    På forhånd tak

Mvh

Daniel Jørgensen
    Last edited by bandholtz; 28-07-2012, 15:39.

Gear..er væk...

Det med at gearene ikke rigtig er der når du vil geare ned, lyder lidt mystisk?
    Et forslag der må stå for min egen regning: prøv næste gang du skal lave en nedgearing, at slippe koblingen mellem hver nedgearing....Altså lige lade motoren "fange" igen inden du snupper næste (lavere) gear...... Bare sådan for at prøve noget......

At finde frigearet på en XS (især når den er varm) kan godt være noget af en drilsk affære. Her er du SLET ikke alene...Vi er mange der bruger teknikken med at fange frigearet mens cyklen stadig ruller. Kommer du til at holde stille, kan den være næsten umulig at finde "neutral" på...Det kan dog hjælpe lige at give en smule gas mens du prøver at gå fra første til frigear...
    Gert.
    Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
    nogen skal jo gøre det....

Kommentar

Der kan måske være mekaniske årsager, men umiddelbart tror jeg det vil hjælpe at finpudses din teknik lidt .

Motorcykel gearkasser er usynkroniserede (konstant indgreb).
      Det betyder at motorens omdrejninger skal reguleres i forhold til hastighed og gear, når der skiftes gear.

Efter min mening skifter du for sent ned - jeg ville gøre det ved lidt højere hastigheder. Som en øvelse i at tilpasse gassen kan du jo prøve at skifte ned ved samme hastighed som du skifter op, og så tilpasse gassen til samme omdrejninger som da du skiftede op. Hvis det går bedre så kan du fortsætte med at tilpasse gassen ved forskellige nedgearings hastigheder .

Bøvl med at fange frigear er som Gert siger, helt standard på en XS 650. Når motoren køre fanges det kun mens man ruller.
      Venligst
      Johnny Nielsen

Kommentar

Tak for de hurtige svar.

Jeg havde også mistanke om at det kunne være min teknik som var forkert. Jeg vil prøve at skifte ved lidt højere hastigheder og så eventuelt slippe koblingen imellem gearene.

Nu må man jo selvfølgelig ikke sammenligne en motorcykel fra 79 med en fra 90'erne, men jeg prøvede en af min venners motorcykel (Honda CBR fra 1999), og der klikker man bare ned igennem gearene uden problemer. Men jeg ved ikke om det er en anden type gearkasse der sidder på sådan en?

Kommentar

Tak for hjemmeside rosen. Siden er ikke bedre end de indlæg vi har på sitet, og der er mange timers spændende læsning, gjorde også et stort nummer ud af at få alle indlæg over i nyt miljø da jeg overtog, og ikke som andre klubber at starte fra scratch pga. forum skift. Maskinen er så gammel at indlæg om teknik ikke forældes....

Nej korrekt, det duer ikke at sammenligne, jeg har ikke prøvet andre maskiner end :

Royal Enfield
          Suzuki GN250
          Honda 400 Four (sjov/søde lille maskine)
          XS 650

Og her den anden dag en kollegas BMW 1100 LT, en bil på 2 hjul.

Må da nok sige at der er en af maskinerne i listen, hvorpå der er lidt mere kørekomfort end en XS'er. Men nyprisen er sikkert også over 1/4 million på sådan en BMW 1100 LT. Men BMW må vente til jeg bliver så gammel så jeg ikke kan tygge suppe mere.

MVH

Kommentar

Så har jeg efterhånden kørt en del km siden jeg har ændret gearskift-teknik. Jeg skifter nu ned i gear ved lidt højere hastigheder, og det har faktisk i høj grad afhjulpet problemet, og hvis jeg stadig en gang i mellem mærker at den ikke kan skifte ned, slipper jeg bare koblingen en lille smule. Jeg tænker faktisk slet ikke over det mere, når jeg kører, og det føles meget naturligt. Mange tak for hjælpen

Kommentar

Nul problemo?

Jamen velbekomme da. Det var en af de mere simple opgaver, men lækkert at høre at der kom et brugbart resultat ud af skriveriet.
              Gert.

Kommentar

omdrejninger !

Hej Daniel

Min erfaring er, altid holde den omkring eller over 3000 omdrejninger, jeg giver også mellemgas når jeg gearer ned.

Mvh. Henrik

Kommentar

Altid over 3000 rpm....

Aha Henrik: det forklarer jo hvorfor folk altid glor sådan på dig, når du holder for rødt med motoren vredet op 3-4000 omdrejninger...Tø hø...
                  Gert.

Kommentar

Working...
                  X