Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Gasser ikke ned

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Gasser ikke ned

Hej.
    Min '81 Special har problemer med at gasse ned.
    Jeg har haft skruet lidt på kablet og på tomgangen, da den også har det med at gå i stå ved tomgang.

Det ser nu ud til at kablet slipper helt og når jeg holder ved f.eks. en lysregulering, gasser den som regel kun helt ned hvis jeg lige slipper koblingen lidt. Hvis jeg tager koblingen og slipper gassen imens jeg kører, så gasser den slet ikke ned.

Er det muligt det 'kun' er et kabelproblem eller kan der være andre motorproblemer?

VH,
    Jebon

Gas

Hej

Det kan også være en utæthed ved en af karboriderne hvis fx den er løs eller der er en revne i gummiet mellem motoren og en ride, så suger den falsk luft. Når så en gang imellem der ikke er utæt går den selvfølgelig i stå fordi du har prøvet at skrue tomgangen langt ned.
    det kan måske også være at klokken inde i ikke går ned fordi den klemmer ( stik en finger ind i hullet og løft klokken op, når du slipper skal den falde ned så man kan høre et lille klonk, selvfølgelig med motoren stoppet) eller hvis membranen er revnet? bare et par gæt...

held og lykke med det!

Nold

Kommentar

Oprindeligt indsendt af Nold Se indlæg
      Hej

Det kan også være en utæthed ved en af karboriderne hvis fx den er løs eller der er en revne i gummiet mellem motoren og en ride, så suger den falsk luft. Når så en gang imellem der ikke er utæt går den selvfølgelig i stå fordi du har prøvet at skrue tomgangen langt ned.
      det kan måske også være at klokken inde i ikke går ned fordi den klemmer ( stik en finger ind i hullet og løft klokken op, når du slipper skal den falde ned så man kan høre et lille klonk, selvfølgelig med motoren stoppet) eller hvis membranen er revnet? bare et par gæt...

held og lykke med det!

Nold
      Tak for svar.
      Når du siger 'klokken' og 'membranen' så er jeg ikke med.
      Klokken, er det den tap der falder ind på skruen hvor man stiller tomgangen eller er det længere inde i maskineriet? Membranen ved jeg ikke hvad er

Jeg har ladet mig fortælle at det er temmelig skidt hvis den suger falsk luft ind og at cylindrene brænder af lynhurtigt. Jeg vil tro jeg har kørt ca. 20 kilometer med det her problem. Jeg har bestilt et sæt nye gummipakninger til indsugningen ved kaburatoren, for det ser lidt mørnet ud. Skal jeg lade være med at køre indtil jeg er sikker på at den ikke suger falsk luft og hvordan ved man hvis cylindrene har taget skade?

En anden ting: Den kører meget kort på literen. Jeg kører kun på 2. tank. Første gang var den ikke helt fyldt op og den begyndte at hoste efter 60 km. Anden tank fyldte jeg godt 11 liter på og der måtte jeg dreje over på reserven efter 80 km.

Nogen kommentarer til det?

Venlig hilsen,
      Jebon

Kommentar

Tørstig kamel?

Altså: med 11 liter på tanken og så skal du på reserve efter 80 km? Det duer ikke. Selv ved voldsom belastning er det (alt) for stort forbrug.
        Der må næsten løbe uforbrændt benzin ud af potterne?
        Gert.
        Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
        nogen skal jo gøre det....

Kommentar

Oprindeligt indsendt af gert Se indlæg
          Altså: med 11 liter på tanken og så skal du på reserve efter 80 km? Det duer ikke. Selv ved voldsom belastning er det (alt) for stort forbrug.
          Der må næsten løbe uforbrændt benzin ud af potterne?
          Det skal jeg da lige holde øje med om der gør
          Nogen der har en idé om hvad det kan skyldes?

/J

Kommentar

Pisser den territoriet af?

Hej Jebon

om ikke ud af potterne så nok ud af overløbsslangerne i bunden af karboriderne? De ender neden under ved støttebenet. Hvis den skulle forbrænde det ville den sode mere end et damplokomotiv og næsten ikke være til at få i gang. Kunne tanken evt være utæt? Prøv evt med en brændende tændstik nedenunder tanken...NEJNEJ NEJ det var en spøg!
            Klokkerne og membranerne sidder indeni karboriderne. Hvis du skruer det øverste runde låg med de fire skruer af kan du kigge lige ned til begge dele. Håndteres varsomt. Membranen er gummipessaret og klokken er den cylinderformede inde i midten med nålen stikkende ud neden under. Men det er unægtelig selvmodsigende med falsk luft og tårnhøjt brændstofforbrug. Hvad farve har tændrørene? er de sorte, brænder den for meget benzin, er de hvide, alt for lidt. Brunt er godt, gråt er også godt men lidt til den magre side.

Nold

Kommentar

Den bruger jo sindssygt meget benzin! Forudsat at luftfilteret, og tændingen er i orden, ville jeg skille karburatorerne ad, rense og kontrollere dem fra ende til anden. Men check lige luftfilteret - måske er det blevet musebo i løbet af vinteren
              Venligst
              Johnny Nielsen

Kommentar

Mht. benzinforbrug, så tror jeg dækslet er utæt.
                Pakningen er temmelig mørnet og har revner.
                Jeg har også lidt svært ved at se om det rent faktisk lukker tæt.
                Hvis jeg trykker ned på metallet med pakningen, så giver det sig ikke. Fjederen er presset helt i bund når dækslet er åbent. Men når det er lukket kan jeg godt trykke ned på det. Jeg ved ikke om skal være sådan?

Mht. karburator.
                Jeg har bestilt et sæt nye indsugningsgummi, 35mm med studs.
                Men havde ikke lige mulighed for at måle om det nu også er den størrelse (har et sæt nyfødte tvillinger der kræver en del opmærksomhed, så det med at skrue i mc, bliver ikke ret længe ad gangen) Er der nogen der på forhånd kan sige om de passer på en '81 Special?

Jeg smider også lige diverse billeder af dæksel og tændrør

også lagde jeg mærke til at slangen ind til benzin hanen har et ret skarpt knæk, måske et tåbeligt spørgsmål, men bør det rettes ud. Der skal nok en ny og længere slange på.

Kommentar

lækker, lækker

Hej jebon

Gummiet i dækslet trænger klart til en udskiftning, hvis cyklen står i solen fordamper der nok en del den vej. Ved fuld tank skvulper der nok også noget over, det vil kunne ses som brune striber ned over tanken.
                  Din benzinslange vil jeg nok mene kunne være hovedsynderen til det høje forbrug, den ser træt ud og er sikkert utæt og selvom der ikke løber benzin ned fra den vil det nok fordampe så hurtigt fra fletværket at man ikke kan se, det er løbet den vej ud. Lukker du for benzinhanerne når du går fra cyklen? hvis ikke løber det jo også ud den vej hvis slangen er utæt selvom motoren er standset. Du kan også se om det synker i tanken når du lader den stå natten over f eks. Der er noget med at gamle slanger ikke kan tåle den nye slags additiver i blyfri benz og smuldrer nemt.
                  Med farven på tændrørene mener jeg indeni, det kan ses når du skruer dem ud.
                  Bare kæmp videre, sæsonen er ny endnu! Og tillykke med det nye arbejde (tvillingerne!)

Nold

Kommentar

Karburator

Nu har jeg skiftet indsugningsgummiet og i øvrigt også rullet exhaust wrap om udstødningen. Det er som om det er blevet lidt bedre, men den har stadig lidt svært ved at gasse ned. Det er dog sjældent den ligefrem gasser op ved tomgang, men det hænder.

Jeg har lige lavet en lille video, hvor jeg tester det jeg går ud fra er klokken.
                    Jeg ved ikke hvordan den skal gå. Kan jeg få en vurdering? Skal jeg skifte fjedrene?

Karburator test - YouTube video

Derudover kiggede jeg lige ind i indsugningsrøret til cylinderen og lagde mærke til at overfladen er ru i bunden. Skal den være det eller har den taget skade?

Kommentar

Jeg ville undersøge gummiet på den højre karburators , da klokken falder hurtigst på denne. Du kunne evt. bytte klokkerne om og se om du flytter fejlen.
                      Det er denne her jeg mener.
                      Click image for larger version

Name:	20_6029.jpg
Views:	1
Size:	1.9 KB
ID:	5788

Metoden for at checke om der er fejl har jeg set, at man skal checke for revner om mod stærkt sollys. Dine fjedre tror jeg ikke du skal mistænke, med mindre den ene klokke er skiftet uden den anden er skiftet.

Jeg er ikke XS ekspert inden for karburatorer, men er rimelig til fejlfinding.

MVH

Kommentar

Oprindeligt indsendt af PeterR Se indlæg
                        Jeg ville undersøge gummiet på den højre karburators , da klokken falder hurtigst på denne. Du kunne evt. bytte klokkerne om og se om du flytter fejlen.
                        Det er denne her jeg mener.
                        [ATTACH]322[/ATTACH]

Metoden for at checke om der er fejl har jeg set, at man skal checke for revner om mod stærkt sollys. Dine fjedre tror jeg ikke du skal mistænke, med mindre den ene klokke er skiftet uden den anden er skiftet.

Jeg er ikke XS ekspert inden for karburatorer, men er rimelig til fejlfinding.

MVH
                        Det så ud som om gummiet er fastgjort i toppen. Kan jeg godt fjerne klokken og gummiet uden at ødelægge det? Nu spørger jeg bare inden jeg skiller det hele igen.

Kommentar

Den er ikke fastgjort, den klæber bare lidt. Den burde ikke være let at ødelægge. Kan selvfølgelig ikke vide hvad tidligere ejere har smurt på.

MVH

Kommentar

yummi yummi

Gummierne sidder fast inde på klokken i midten men ikke på den udvendige rand. men de kan klæbe til kanten. Dine indsugningskanaler er som de skal være. Anden gang du lod den højre klokke falde syns jeg den faldt meget hurtigt - mystisk. De andre gange og på den venstre falder de som de skal. Prøv som Peter foreslår at bytte om på de to gummier, måske ændrer noget sig.

Bare klø på!

Nold

Kommentar

Nold, da jebon trykkede klokken op anden gang gjorde gjorde han det tilsyneladende hurtigere / slap hurtigere end de andre gange, så der har den nok ikke kommet af med sit overtryk, så der har været lidt overtryk da der blev givet slip.

Se om jeg ikke har ret.

Kommentar

Working...
                              X