Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Ombygning motor

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Ombygning motor

Mojn
    Der er nogle der "vrider " motoren 277 grader og med et fornuftigt resultat syntes jeg.
    Jeg går og pusler med at et projekt næste vinter og måske købe en mere.
    Derfor har jeg talt med en bindegal men dygtig motorbygger der påstår at han har forskudt flere xs motore 180 grader.
    Det løser jo et problem med tændingen sådan som jeg har forstået det, men hvis det er så enkelt hvorfor forskyder man så 277 og ikke 180 grader. Hvad med vibrationerne?
    Hjælp mig ud i lyset.

Hvis der er nogle der har et opgivet projekt eller et lig med papirer kunne jeg være interesseret.

Høje parader og lav profil
    Ulrik

Den meget korte og uvidenskabelige version:
    XS'eren vibrerer fordi begge stempler (og dermed stor vægt) følges ad og går fra fuld fart til fuld stop på samme tid.
    Dette kan til dels udballanceres med en boxer twin. Men i andre tilfælde gælder, at en 2 cyl. motor vil have den største primære ballance og dermed den mindste vibration, hvis det ene stempel har max hastighed (altså er ca midtvejs i slaget), mens det andet står stille (altså er i yderstilling hvor det skifter retning). Denne effekt opnås netop bedst ved en ca 90 graders V-twin.
    Da det er lidt svært at vride cylindrene, vrider de fleste krumtapakselen. De 277 grader (83 grader) kommer af at krumtappen er samlet med 13 noter, og hvis man forskyder slagene 3 noter opnås netop 83 grader.
    At forskyde 180 grader (som på en to-takter) har bl.a. været benyttet af Honda på deres 2 cyl firtaktere, men det løser ikke helt problemet, giver en lidt uheldig motorgang, stort kipmoment på krumtappen og en lidt haltende tomgang. Bruges vist mest i forbindelse med ballanceaksler.

Ja, det var så mit bud, måske nogen andre kan bidrage med noget mere sund fornuft. Lyden har vel også noget at sige.
    Last edited by klentz; 02-03-2011, 11:42.
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Jeg tror jeg bliver ved 277 grader hvis jeg får gang i projektet.
      Ser findes jo også færdige tændings anlæg til dette

Høje parader og lav profil
      Ulrik

Kommentar

277..

Hej Ulrik.. Fik du nogensinde vredet din motor de 277 grader? Jeg går også og drømmer om at prøve det

Lasse

Kommentar

Working...
        X