Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Motorbytning

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Motorbytning

Hej.
    Jeg har 2 xs-motorer,en årgang 78,er og en årgang 80,er.
    Den fra 78 er køreklar, den fra 80 bliver mit næste vinter-projekt.
    Nu kommer spørgsmålet: Hvis jeg tager statoren og rotoren fra 80,er modellen og sætter på den fra 78, kan jeg så uden videre sætte den i stellet på den fra 80, og koble den på ledningsnettet som jo er med cdi-box?.Eller skal der flere ændringer til?.
    Håber nogen ved lidt om dette.

Med xs-hilsen Michael.

Hej Michael!
    Der skulle ikke umidelbart være nogen særlige problemer heri. Jeg forudsætter her, at din 80'er model er en US Special med original og duelig elektronik.
    Hvis du vælger, at benytte den originale elektroniske tænding fra 80'er modellen, skal du, som du ganske rigtig nævner, skifte generator stator og rotor, idet pickup spolerne til tændingen i 80'eren er monteret i generatorstatoren og en tilhørende magnet er monteret på rotoren. Ellers er der vist kun lidt forskel på tændingsmærkerne på stator/rotor mellem de to årgange. Men på 80'eren er de jo kun til orientering, da der ikke kan stilles tænding på denne, når først stator/rotor er monteret korrekt.
    Du kan jo så fjerne tændingsanlæg (kontakter + svingklodser + den lille aksel hertil, der går igennem knastakselen + kondensator) fra 78'eren, da det hermed er overflødiggjort.

Du må se at komme igang, så du kan komme ud i landskabet.

Peter Klentz...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej Peter.
      Tak for svaret, det var også det jeg selv var kommet frem til.
      Og ja, 80,er modellen er en US-Special, og det er original elektronik som virker,det er testet.
      Så jeg må til at smøge ærmene op og komme i gang, så jeg kan komme ud og trille i det danske sommerlandskab.

Michael Nielsen...

Kommentar

Working...
      X