Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Dumt spørgsmål?

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Dumt spørgsmål?

I dag var jeg nået til den sidste af vinterens småting på den gamle Xs, nemlig at skifte de pærer der sikkert springer i instrumenterne.....Jajaja, jeg ved det godt :-)

I speedometeret sidder der noget der i Haynes hedder en Reed Switch.

Hvilken funktion har den?

Den ene ledning dertil var knækket, men syntes da ikke jeg har bemærket noget unormalt i sidste sæson? Jeg kan selvfølgelig have knækket den ved at løfte speedometeret op...
    Gert.
    Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
    nogen skal jo gøre det....

Ingen dumme spørgsmål

Hej Gert
    Der findes ingen dumme spørgsmål.
    Funktionen af reedkontakten bruges af den funktion der automatisk slukker for blinklysene efter en foruddefineret kørt distance.

Mvh. Preben

Kommentar

Dumt.....

Tak for det hurtige svar fra den "synnerjyske" fraktion.

Må konstatere at den der funktion, med det selvslukkende blinklys, ikke er til stede på min cykel og heller aldrig har været det...

Det er sommetider lykkedes at køre, indtil flere kilometer, ud af en lige vej, ivrigt blinkende til den ene side, uden at have til hensigt at svinge.....Åh åh, der er så meget dømt morfar...

Til den nye sæson vil jeg lære min venstre tommel at være selvslukker....
      Gert.

Kommentar

Deres meget forbundne

Så har ledningen nok været knækket længe, hvis blinklyset ikke slukker selv.
        En reed kontakt består af et lille glasrør hvor der sidder et lille stykke jern i hver ende. De to små stykker jern er magnetiske på en bestemt måde. De kan enten være sat så de normalt rører hinanden eller det modsatte. Når man så fører en magnet tæt forbi røret svipper de to små stykker jern den anden vej og når magneten igen er væk, svipper de tilbage. Sætter man nu en ledning til hvert af de to stykker jern, har man en kontakt, der reagerer på magnetisme. Fordele: den er berøringsfri, dvs næsten uopslidelig og kontakterne påvirkes ikke af snavs. Jeg gætter på at der sidder en magnet på speedometerkablet eller indeni speedometergearet et eller andet sted.
        Men når man har vænnet sig til selv at slukke blinklyset OG har vænnet sig til at glemme det af og til!!! er det altså også et ret driftsikkert system... næsten ligeså driftssikkert som at række armen ud....
        Det er også sådan en, der sidder i senderen til en cykelcomputer. Når magneten føres forbi kan man meget svagt høre et lille pling indeni når kontakten åbner og lukker.
        Last edited by Nold; 11-01-2010, 20:33.

Kommentar

Tommelfinger, hvor er du...

Hæhæ, den med at række armen ud havde jeg da helt glemt....

Kendte engang en gammel, knallertkørende smed. Når han ville ændre retning ude i trafikken havde han den "fantastiske" vane at sende en spytklat mod det verdenshjørne han nu agtede at bevæge sig imod. Så måtte det være nok tegngivning...

Har overvejet ideen, men er kommet frem til at det måske alligevel ikke er så smart?
          Jeg kører jo, i modsætning til smeden, med integralhjelm......
          Gert.

Kommentar

Smeden?

Ja men integralhjelmen er nu en god ting når håndværkersnuden i den hvide kassevogn foran begynder at rydde op på sædet efter sin frokost... (cacaomælk, pizzabakke, gratisavis, fortsæt selv). Apropos cacaomælk: sådan en tom karton giver et dejligt knald, når man kører over den med en bus! Den sidste gang, jeg gjorde det, var lige ved et stoppested...... Men den var ikke tom! Der var pludselig noget meget interessant at holde øje med i mit venstre spejl....

Nold

Kommentar

Working...
            X