Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Test af batteri

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Test af batteri

Hej I lærde mennesker

Hvis man nu ønskede at teste sit batteri, kunne man så gøre det ved at parkere motorcyklen fuldt opladet med lys på, og så se hvor længe den kan lyse?
    Hvor lang tid skal den kunne det? 30 min?
    I kender formentligt en bedre måde at teste batterier på, den vil jeg gerne høre.

På forhånd tak

Dan

Batteritest

Man plejer nu ret hurtigt, at bemærke hvis batteriet er færdigt, dog ofte på det forkerte sted og det forkerte tidspunkt.

Hvis du ønsker at gribe det an på en lidt mere sofistikeret måde, kan du f.eks. anskaffe dig en vægtfyldemåler til mc batterier. Elektrolytten på et fuldt opladet batteri skal så helst ligge i det 'grønne' felt, dvs. have en relativ vægtfylde på over 1,25.

Du kan også bare bruge et voltmeter. Et fuldt opladet batteri skal så ubelastet kunne holde en spænding på 12.5V eller mere (belastet skulle den ikke gerne synke under 11V i løbet af et par minutter).

Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Batteritest

PHP kode:
      Man plejer nu ret hurtigtat bemærke hvis batteriet er færdigtdog ofte på det forkerte sted og det forkerte tidspunkt:(. 
      Hej Peter

Jeg tror heller ikke at batteriet fejler noget, men ville bare prøve at udelukke det. Jeg vidste jo godt, at der var gremlinger i elnettet på min nye cykel da jeg købte den, og da jeg kørte den hjem fra fyn i lørdags viste det sig, at blinklysende virkede op til 3500 omdrejninger. Derefter lyste de permanent. Det siger mig at spændingsregulatoren nok er stået af, og derfor fodrer blinklysene med overspænding. Men det kunne jo også være et sygt batteri, som ikke rigtigt sugede noget.

Mvh. Dan

Kommentar

overstrømmende?

Hej Dan

Når jeg kører langtur blinker mine afviserblink også sindssygt hurtigt. Det har stået på i årevis uden noget er sket, så måske er det bare blinkrelæet?
        Ellers prøv at sætte et voltmeter til batteriet og kør en tur og se hvad spændingen stiger til. Helst ikke meget over 14 volt. Du kan også se om der tit skal fyldes vand på batteriet eller (især forlygte-) pærerne springer tit. Begge dele er tegn på for høj ladespænding. Sker det ikke ville jeg slå koldt vand i blodet og sælge den overskydende strøm til højestbydende...

Nold

Kommentar

Working...
        X