Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Den sparker som en hest.

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Den sparker som en hest.

Endelig medlem så jeg kan få besvaret et par spøgrsmål fra experterne.

Nu kan jeg gå igen, men har været likvideret i 3 dage pga. min XS'er (model C)

Historie. Har købt en boyer tænding pga. mistanke om problemer med den gamle tænding.

Den er nu justeret med tændingspistol. Alt efter foreskrifterne her på siden, masser af gas flytter tændingsmærkerne over så den står ud for mærket helt til venstre.

Jeg har ikke en rpm. måler på dyret så 4500 o/min må jeg gætte mig til, men den flytter sig ikke længere med uret end at mærkerne står ud for hinanden når den får mere gas (bliver næsten helt bange som den kan lyde larme).

Men problemet er under kickstart sparker den tilbage som en hest. Det har den ikke gjort før. Skal lige siges at mine karburatorer stå ad h. til. Pga. andre problemer.

Hvad kan det være, min mistanke er at den står for lavt.

Den er også svær at starte med elstart, men vel også fordi denne får nogen "flade" af motoren.

Skal det være præcis 4500 rpm. Eller hvordan, flytter mærkerne sig længere med uret når den får over 4500 rpm. For dette ville jo besvare mit spørgsmål. I tomgang hopper den ca. ned imellem de 2 mærker til højre.

Hej PeterR,nu har jeg ikke nogen Elektronisk tænding på min xs´,men jeg kan da fortælle dig,at du ihvert fald ikke skal justere den ved 4500 omdr.Du skal i det hele taget ikke give den 4500 omdr.når den står i frigear(tænk lige på at den er luftkølet)hvis du vil blive ved med at have en motor der kan køre!Den skal justeres i området tomgang,eller lidt mere,og så ikke mere.Når du giver den gas så tændingsforstiller den,hvad den skal gøre.Den tænder ikke ved det samme mærke(Tomgang til 4500 omdr.)mvh.sandberg

Kommentar

Hej!

Som jeg ser det, har du indstillet tændingen korrekt. Den fulde fortændingsvinkel skal opnås ved ca. 4500 omdr. (+/-), og derefter vil den ikke øges yderligere.

Ja, ja, små slag nu! Det drejer sig jo kun om et flick med gasrullen, for at checke tændingsanlægget og se om den nu også opnår den fulde fortændingsvinkel. Det tager jo kun et sekund at konstatere om det er tilfældet (og det er det forresten ikke altid). Og det er jo lidt akavet at sidde og fumle med tændingspistolen, mens man cruiser ud af highwayen.
      Der er jo ikke meget ved at have en maskine der spinder som en *****cat i tomgang, men hoster og harker ved 4500 omdr. Der er jo ikke tale om at justere noget i denne situation. Den egentlige justering foretages jo altid i tomgangssituationen.

Mvh Peter...
      'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Okay og tak, men hvorfor arbejder den så på at flå hele foden af mig, kan det være karburator instillingen. Som jeg skrev så er det vel fordi den tænder for tidligt, men det er bare min teori.

Ja den lyder forfærdeligt sådan en når den står stille og får noget kul.

MVH

Kommentar

Jeg oplevede også at min sparkede igen. Jeg løste problemet ved at have kickstarteren i udgangspossition fra lidt over vandret så jeg var sikker på at få trådt armen helt i bund inden den tænder. I stedet for at prøve at træde den ned, holder jeg foden på armen og hopper op med den anden fod så hele min ydmyge vægt (70kg) på den måde overføres til foden på kickstarteren. Det har virket for mig!

Mvh

Michael

Kommentar

@Michael
            Okay, godt råd mht. start, den gjorde det bare overhovedet ikke med "analog" tænding, så jeg undres. Jeg er begyndt at kunne gå igen.

PS. Det var mig der købte dine potter.

Kommentar

Jeg prøvede aldrig at starte den med den analoge tænding så jeg kan ikke sige noget om forskellen.

Ja det er ikke behageligt når den sparker igen, jeg kom ikke til skade men begyndte alligevel at få en vis frygt for at starte den med kickstarteren, nu har jeg ingen problemer overhovedet.

Håber du er glad for potterne, lyden er bedre end de originale, den savner jeg lidt.

Mvh

Michael

Kommentar

Hej Peter!
                Vedr. kick start.
                Det er ikke rart, når den sparker igen. Når den nu hellere skulle sparke røv. Fænomenet er ikke helt ukendt i forbindelse med den røde Boyer. Det er, som du selv er inde på, fordi den hælder til for tidlig tænding i startøjeblikket. Den røde Boyer er netop meget følsom over for lav spænding og 'forkert' impedans i tændingskredsen. Check kabler og samlinger og ikke mindst batteriets tilstand. Når først generatoren begynder at levere strøm er der typisk ingen problemer, men forsøg på at slå igang på et halvdårligt batteri, kan ofte gi smæk under fodballerne (har selv fået falanga af dyret).

Mvh Peter...

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Den røde Boyer er nu blå, men det er vel det samme.

Jeg prøver at lade på batteriet.

MVH

Kommentar

Ja, ja. Så længe du bare er opmærksom på, at det ikke hjælper stort at lade på et dårligt batteri.

Hvis ellers generator og batteri er i orden (og der ikke er afledningfejl), skulle det normalt ikke være nødvendigt at lade på batteriet, slet ikke hvis der overvejende bruges kick-start (undtaget naturligvis vinteropstalling).

Et fuldt opladet batteri, der har stået og gasset af nogle timer, skal ubelastet have mindst 12,5 V (normalt 12,5-13,0 V) over polerne, ellers er det begyndt at falde sammem. Andre tegn på, at batteriet er udtjent er, at pladerne på et tidspunkt ikke har været helt dækket af væske, eller at der er kommet sorte pletter omkring pladerne (ses hvis batterikassen er gennemsigtig), eller hvis batteriet er over 5 år gammelt (længere skal du ikke forvente, at det holder sig i topform).

Mange dårligdomssymptomer i det elektriske system skyldes i virkeligheden ofte et svagt batteri. Og batteriet er jo trods alt en relativ overkommelig sliddel.

Mvh Peter...

Kommentar

Ok, nu har jeg jo pint og plaget det stakkels batteri med selvstarteren for at få liv i dyret med den forkert grundindstillede tænding. ´

Det lille hvide mærke på boyer tændingen skal ikke stå meget forkert til at man godt kan glemme at få den kicket igang.

Som du kan se af de andre indlæg, som du også har været så venlig at svare på (stort tak), har jeg ikke lyst til at køre på den før olietyven er fundet og karburatoren er "trimmet". Så nummerpladen skal vist en tur med postdanmark.

MVH

Kommentar

Working...
                      X