Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Elektronisk laderelæ ?

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Elektronisk laderelæ ?

Kan det betale sig at investere i det?
    Er der nogen der kører med det og forbedrer det ladningen?
    Hvad er forøvrig maks effekt på generatoren?
    Når jeg har lys på (55W) og blinker dykker lyset markant på forlygten selv om motoren er på over 2500 rpm.
    Lige der hvor den begynder at lade 1500-2000rpm svingen spændingen meget, det ses ved at lyset i frigearslampen blafrer en hel del ved bestemte omdrejninger.
    Er det mit laderelæ (mekanisk) der er slidt op?
    Fungerer det bedre med den elektroniske?
    Det koster jo næsten 1000kr så jeg vil gerne høre nogle erfaringer før jeg køber.
    Mvh Hans, XS650B, 75

hej hans jeg købte en standart elektronisk laderelæ den kostede 130 kr ved en elektro mekaniker det var fordi jeg ville se om den ville lade ved lave omdreninger men på min hjalp det ikke rigtigt noget

Kommentar

Hej

Jeg tror det er helt normalt, generatoren begynder først at levere nok ved 2000 - 3000 omdrejninger.

Mvh

Michael

Kommentar

Hej!

Generatoren har en nominel effekt på 150W (formodentlig ved tomgang). Det lyder måske ikke af alverden, men skulle under normale omstændigheder (ingen elforbrugende ekstraudstyr) være nok til både at forsyne alle forbrugere (tænding, lys, generator magnetisering osv.), samt at holde batteriet fuldt opladet. Allerede ved 2000 omdrejninger skulle den således yde 11A og ved 5000 omdr. 16A.

Hvis batteriet, af den ene eller den anden grund, ikke er fuldt opladet, vil du altid have problemer med at starte på selvstarteren - elektronisk tænding/spændingsregulator eller ej. Startmotoren trækker enormt meget strøm i forhold til batteriets størrelse (14Ah), og vil ved dårligt batteri uvægerligt give anledning til yderligere spændingsfald. Ved brug af kickstart vil generatoren derimod straks du træder igennem give anledning til en spændingsforøgelse selv i tilfælde af svagt batteri, da der her ikke er nogen store strømforbrugere i startøjeblikket. Elektronisk tænding med en dobbelt tændspole er i øvrigt mindre strømforbrugende end det gamle tændingssystem med to tændspoler.

Så check ladekredsen: Generator, spændingsregulator, ensretter, samtlige multistik og forbindelser/samlinger. Her findes årsagen som regel til de fleste ladeproblemer.

Mvh Peter...
        'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej med jer.Er man lidt fingernem,eller kender en der er det,så prøv at kigge på England/Irland xs klub hjemmeside how to fit a Bosch alternator(under gode kontakter)det ser spændende ud (orginalt eller ej)mvh. Sandberg

Kommentar

Tak for jeres svar.
            Jeg mangler dog stadig nogle der lige kommenterer den blafrende frigearslampe når man sådan leger lidt med gassen omkring 1500-2000rpm? Blafrer jeres også?
            Er der nogen der har det "rigtige" elektroniske laderelæ og giver det bedre ladning ved lave omdrejninger?
            kudsk: hvad er det for et standard laderelæ? Det lyder meget billigt.
            Var den derefter bedre til at holde spændingen?
            Har i også dyk på lyset når i tænder blinklyset selv ved >2000rpm?
            Mvh Hans

Kommentar

Hej Hans!

Jeg synes det lyder som, at om du enten har problemer med ladningen eller dårlige forbindelser.

Check evt. ladekredsen som følger:
              Start motoren og fjern +ledningen fra sikringen.
              Tilslut voltmeter mellem sikring og stel.
              Ved 2500 omdr. på motoren skal voltmeteret vise mellem 14,5 og 15 volt. Hvis ikke har du et problem i ladekredsen.

Mvh Peter...
              'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Working...
              X