Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Restaurering af instrumenter?

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Restaurering af instrumenter?

Hejsa XS´ere!

Håber der er nogen der kan hjælpe mig med et større problem. Jeg købte sidste år en 650´er fra ´71, hvor omdrejningstæller og speedometer desværre ikke virker. Der er lidt udslag på nålene, men ikke noget man kan stole på, så det er jo ikke særlig fedt, når man gerne vil køre!

Har været hos Per i Ringsted, der desværre ikke havde nogle liggende, der var "gamle nok". Han mente derimod at der måske var nogen af jer gutter, der kender en instrumentmager, der kan sætte dem i stand?

M.v.h. Dexter

Prøv at skille dem ad og se om du kan se nogle åbenlyse fejl eller slid. Hvis ikke så rens forsigtigt det hele og smør lidt og meget forsigtigt.

Jeg fandt adressen på en i jylland (han svarede aldrig på min mail) men ifølge hjemmesiden tog han omkring 900kr for en renovering.

Hvis du ikke vil ofre så mange penge har du ikke noget at tabe på at åbne dem selv. Kanten er ombukket og brækkes forsigtigt op med en skruetrækker, lidt ad gangen og hele vejen rundt. Tilsidst kan du løfte metret ud af huset og se på "indmaden" Pas nu på ikke at brække nålen når du har glasset taget af og arbejder med metret.

Inden du samler og igen ombukker kanten (lukkes helt i med en lille hammer og dorn) så sørg for at få alt støvet ud, ellers vil slagene løsne det og det vil ligge på glasset når du igen vender metret. (taler af erfaring!)

På speedometret er der noget med en jernkerne som drejer rundt og nogle magneter som bringer nålen med rundt når man kører, mellem disse må ikke være smuds, fedt osv. Det er svært at rense men med lidt tålmodighed kan det godt lade sig gøre.

Har du iøvrigt afprøvet at det ikke har noget med kabler eller gear fra motor eller forhjul at gøre at du ikke kan få liv i dine metre !!!(taler igen af erfaring) Tag evt en boremaskine og kobl en lille stump kabel på og se om de så fungere.på mit speedometer er jeg næsten 100% sikker på at boremaskinen skulle køre venstre om, bemærk at en acccu boremaskine nok ikke kører hurtigt nok til at teste metrene. (min gjorde ihvertfald ikke)tilgengæld kørte min anden boremaskine 140km/h......det er jo altid godt at vide ikke !!

Mvh

Michael

Kommentar

Hej Michael!

Tak for det hurtige svar. Jeg har skiftet kablerne og tjecket, at kernen drejer fint rundt på begge kabler, så jeg tror næppe det er der, fejlen ligger? Men man ved aldrig...

Jeg vil i hvert fald prøve at efterse og rense instrumenterne efter din vejledning. Nu er der jo ikke ligefrem garanti på mere , så det gør vel ikk noget.

Tak for hjælpen! Jeg melder tilbage om problemet er blevet løst, ellers skal jeg nok råbe om hjælp på forum igen....hehe.

Hilsner
      Dexter

Kommentar

Hej Dexter

Jeg ville aligevel prøve med en boremaskine, efter at have skilt mit eget speedo to gange har jeg nu lokaliseret problemet til det lille gear i forhjulet, det drejede godt nok kablet med rundt, men medbringeren slæbte lidt på et sted. Mit problem var bare at jeg først satte boremaskinen på tilsidst.

Mvh

Michael

Kommentar

Det vil jeg gøre!

...og har jeg nu gjort. Men har et lidt dumt problem: jeg ka ikk få metalstangen til triptælleren af? Vil jo ikk bare rive og flå i den, og ka ingen skruer eller lign. se?

Ved omdr.tælleren har jeg fundet ud af, at der er friktion mellem de to "skåle" der ligger overfor hinanden i bunden af huset. egentlig er det kun magneten, der burde sætter øvre skål i bevægelse, men den øvre skål ser ud til at sidde en smule skæv? og det er virkelig tiendedele af millimetre, jeg snakker om. Da den øvre del er frit hængende på nålens akse ser jeg ingen muligheder for at justere den, så det bliver permanent?

Kommentar

Hej Dexter

Min "triptæller skrue" var ikke original men jeg lagde mærke til at der på akslen som triptællerskruen (fingerskruen) sidder på, sad en lille skrue som sikkert har hafr til funktion at holde triptællerskruen på plads. (den sad ind i enden af akslen)

Mht. dine andre problemer er jeg ikke helt klar over hvad du mener. send evt nogle billeder hvis du har digikamera eller improviser lidt. Bare vær forsigtig med hvor hårdt du tager fat da det er svage og følsommme komponenter.

Mvh

Michael

Kommentar

[^] Sku´ du efter al din iver komme til at mangle "noget med nål" ka´ du jo lige sige til....[}] een kører jo ikke med nål, men afpasser alene med forholdene[8D]
              Lidt har man vel altid liggende...[^]

XS, Anders, Frederikssund

Kommentar

Hej Anders

Er den sandfærdige historie ikke at din cykel som regel bevæger sig med nøjagtig samme hastighed som den kassevogn den står bag i []

Leif

Kommentar

[]Nååååååhhhhh, jo..det er vel sådan det hænger sammen. Den går rigtig langt på en liter, du ved[B)]

XS, Anders

Kommentar

Hejsa!

Har ikke rigtig kunne løse problemet selv. Omtalte skrue i akslen til triptæller løsner kun plastic-kappen, ikke selve akslen. Jeg har besluttet, at jeg ikke tør pille mere i indmaden på urene, da jeg ikke vil ødelægge noget. Forsøg på rensning og fejlfinding har ikke rigtig givet noget, så...

Håber der er en af jer ( Anders, f.eks.? ), der ligger inde med et par ure, de vil af med? Eneste krav er, at de skal passe til en ´71´er model, da cyklen skal fremstå så original som muligt.
                    Ellers bliver de nok sendt til "Mor´s Bikes", der restaurerer sådanne med 1 års garanti. Men det koster jo osse knap en tusse pr. styk, jo....

I må gerne maile til mig på: h_svend@yahoo.com

På forhånd tak....Dexter

Kommentar

Hej Dexter

Mors bikes tror jeg ikke renoverer længere, mine ville de ihvertfald ikke renovere længere (havde ikke længere deres kontakt!?)

Prøv evt at kigge på www.ebay.de (søg på xs650) her er et par metre på auktion, jeg er ikke klar over om de passer din model

Mvh

Michael

Kommentar

Hej Michael!

Tak for råd...det med at Mor´s Bikes ikke restaurerer mere, vidste jeg skam ikk. De reklamerer skam stadig med det på hjemmesiden. Men jeg har fundet et par rigtig gode tilbud på e-bay. Det var da utrolig hvad de alt har liggende! Der ska jeg da lige ha luret lidt rundt.

M.v.h. Dexter

Kommentar

Yeah! Så har jeg købt et par "ure" til cyklen!

Fandt et sæt top-restaurerede ure til 650´eren på e-bay og fik købt dem til 68 euro.....billigt jo

Så de skulle gerne komme imorgen....glæder mig som et lille barn...hehe.

Tak for hjælpen endnu engang her på forum, det er sgu lækkert at kunne trække på de "gamle hoveder" herinde"...

Dexter..

Kommentar

Havde jeg vist at de gik så billigt havde jeg sgu budt selv, ikke fordi jeg mangler men et par metre kan man vel altid bruge *GG*

PS: fik iøvrigt synet cyklen i dag, de prøvede bremserne og gad så ikke se mere på den, så nu er jeg "rigtigt kørende"

Mvh MIchael

Michael

Kommentar

Working...
                            X