Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

XS'eren på den lade side

Klap sammen
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

  • XS'eren på den lade side

    Svaghederne ved det originale ladesystem var:

    1. Ensretteren placeret under batterikassen, hvor den blev pladret til og ikke kunne holdes ren og tør, så der før eller siden uvægerligt opstod kortslutning/afledning her.

    2 Det mekaniske spændingsrelæ.

    Disse to enheder er dog nemt udskiftet med en forseglet elektronisk enhed.

    3. Efter en 30-35 år hændte det undertiden, at rotoren på generatoren tørrede ud med kortslutning eller knækkede ledere som resultat.
    Til det er der kun at sige, at det er lidt svært at klandre Yamaha her, da der dengang nok ikke var mange der forestillede sig, at cyklen stadig ville være kørende i dag.
    En omvikling af rotoren vil imidlertid højst sandsynlig holde vores tid og cyklens ud.

    Så er der selvfølgelig kullene, der naturligvis skal skiftes med mellemrum. Et sæt kul koster jo ikke en herregård, er hurtigt skiftet (kræver kun en stjerneskruetrækker) og fylder heller ikke noget som sådan. Så man kan jo evt overveje at medbringe et ekstra sæt under sædet hvis man tager på langfart.

    Hvis vi også skal sige noget om PMA'en som efterhånden har fået sine tilhængere, så er dens stærke sider, at der ikke er nogen sliddele og at man kan kickstarte motoren uden batteri.
    Derfor er PMA'en også blevet populær hos minimalisterne og chopperfolket, for hvor finder vi lige et fikst sted at gemme batteriet, og da selvstarteren som regel allerede er skrottet, kan man jo lige så godt udelade batteriet helt eller erstatte det med en kondensator.

    Så langt så godt, men der var jo trods alt en grund til at man i sin tid gik bort fra princippet med de permanente magneter og over til den fremmedmagnetiserede AC generator.
    En af ulemperne ved PMA'en er netop at feltet ikke kan reguleres, og at den derfor hele tiden producerer max ydelse. Derfor skal man helst vælge en PMA med en wattydelse der svarer til cyklens samlede forbrug, som helst skal være nogenlunde konstant.
    I modsat fald øder man jo bare god motorkraft bort til at tonse overskydende effekt rundt i stellet.
    Dette giver dog som regel ikke anledning til yderligere ulemper såfremt ens ledningssystem er tip top mht trærsnit og samlinger. Hvis ikke er det mest almindelige problem varme eller brændte stik eller ledninger, da der jo kan være tale om en ikke ubetydelig overskydende effekt hvis man f.eks. kører helt uden lys og andet elektrisk ekstraudstyr (men det gør man jo helst ikke).

    Men sådan er det jo. Træerne vokser som bekendt ikke ind i himlen. Alt har jo sine fordele og ulemper, så man må bare overveje hvad der synes bedst for ens egne behov og situationen.

    Peter...

    Ses vi alle til træf i år?
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.
Working...
X