Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Spændings regulatoren.

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Spændings regulatoren.

Jeg har i weekenden målt lidt på min XS'er og dens evne til at lade.
    Den lille skrue i det lille ræle skulle stilles lidt ind for at den UDEN LYS PÅ kunne komme op på 14.5 V over batteriet. Jeg kan ikke få den så højt op med lys på, kan i det ? Kun ca. 13-14 volt. I manualen er det ikke beskrevet hvornår de 14-15 volt skal kunne måles.

Den lille regulator som vel nærmest er et ræle, det står altid i samme position, er det korrekt, der er 2 positoner, men den vipper aldrig over på det nederste kontaktsæt. Jeg har ikke ohm'et den. Jeg kan forestille mig at virkningen er at den får stator spolens spændings felt til at falde ved at løsne kontaktsættet lidt på det lille ræle fordi magnetismen på ræle spolen stiger. Er det rigtig forstået ?.

Når kontaktsættet aldrig slipper, vil der stå spænding på stator. Den tager ca. 2,5 ampere uden at motoren kører, er det som det skal være ?.

MVH

Lader den? Med andre ord: stiger batterispændingen, når omdrejningerne kommer over 2000 omdr.?

Laderelæet skal faktisk stå og oscillere, når omdrejningerne stiger, så spændingen holdes nede på 13,5-14,5 V afhængig af belastningen.

Peter Klentz...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej Klentz

Ja, spændingen stiger, og jeg kunne justere den til 14.5 Volt, det har jeg gjort her i weekenden (den stod til max. 13 volt), men ud fra dit indlæg kan jeg regne ud, at der er et eller andet der ikke virker optimalt, for ræle antager aldrig en position, hvor det er trukket, det er altid presset mod den øverste kontakt pga. fjederpåvirkningen.

Så en eller anden spænding mangler. Mit ledningsnet er også "choppet" så måske den tidligere ejer har choppet lidt for meget. Eller også er der røget en modstand. Det skulle jeg nok kunne måle mig frem til.

Ved du om ræle skal være trukket eller sluppet når motoren ikke kører, med tændings spænding på, mener at jeg konstaterede at der er strøm på statoren med det samme på min. Er det forkert (forbrug ca. 2,5 amp. uden maskinen er startet). Min logik siger at det skal der, ellers vil den aldig begynde at producere strøm, da den laver sit eget magnetfelt.

Det er lidt svær at kloges ud af diagrammet, da disse små bokse ikke er tegnet optimalt.

MVH

Kommentar

Jeg går ud fra at du mener, at der er spænding på rotoren, når tændingen er slået til. En magnetiseringsstrøm på 2,5 A, passer meget godt med at rotoren skal have en modstand på mindst 5 OHM.

Princippet er at når spændingen stiger over de 14,5 V vipper relæet og afbryder kortvarigt for magnetiseringsstrømmen, så rotoren ikke længere kan producere ladestrøm. Det går naturligvis meget hurtigt, og på den anden side af ensretteren bemærkes de kortvarige afbrydelser ikke.

Peter Klentz...
        'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Tak klentz så har jeg lidt at måle på. Men skal vist lige forbi og bytte mit batteri. Det kan sagtens lades, men ikke belastes.

Kommentar

Der var lige en lille detalje i haynes manualen. Jeg kloges ikke af deres diagram, fordi det ikke er komplet. Jeg fandt et korrekt diagram der også viser logikken i kredsløbet. Side 245 i en original service manual 650B.

Haynes har glemt at angive stel på deres DC spole. Den sorte ledning er som oftest i elektronikkens verden stel. De skulle have puttet den illustration i der er i servicemanualen.

MVH

Kommentar

Working...
            X