Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Motor olie 15W-50 >< 10W-40

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Motor olie 15W-50 >< 10W-40

Bare et generelt MC spørgsmål. Til min anden MC (nyere kawasaki) har jeg fået noget SAE 15W-50 jeg ser så at manualen anbefaler SAE 10W-40. Kan jeg med god samvittighed hælde 15W-50 på, hvad betetyder forskellen for maskinen... (gider sgu næsten ikke at tage turen igen for at bytte olien)

Mvh Michael

Michael

Hej Michael!

Ja, du kan med god samvittighed hælde 50'er olie på. Den er en anelse tykkere, og det er jo faktisk kun en fordel til det sommervejr, som vi ihvertfald har haft de sidste dage. Jeg tror faktisk , at de fleste foretrækker en 50'er olie til en bedaget XS'er. Vigtigere er at det er en rigtig motorcykelolie.

Mvh Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Tak for det.

Men det var faktisk til Kawaen jeg mente om det kunne bruges når de nu havde specificeret 10-40, da jeg ikke helt er klar over hvor følsom en sådan moderne motor overfor en tykkere olie. (jeg bruger 20-50 på XSèn)

Mvh Michael

Michael

Kommentar

Nåå, Kawa'en. Jamen så er det nok ikke liige det rigtige forum du er kommet til her. Hvor sensible sådan nogen damer (Kawaerne)er, det er der helt sikkert nogen der har meget mere savy på et andet sted. Men man kan jo selvfølgelig bruge sin sunde fornuft. Og eftersom man som regel ser den samme olie anbefalet, uanset om man bruger cyklen i ekstreme frostgrader (hvis der da er nogen der føler trang til det) eller man kører under tropiske temperaturforhold, så er der sandsynligvis nok et vist spillerum at løbe på med hensyn til viscositets indekset. Et kvalifiseret gæt er, at du sikkert aldrig vil kunne mærke nogen forskel. Men af hensyn til et evt senere søgsmål med påfølgende astronomiske erstatningskrav, må jeg klart fralægge mig ethvert ansvar for alle mine udtalelser, og eventuelle tolkninger/mistolkninger af samme, da jeg her absolut bevæger mig ud på gyngende grund. Principielt udtaler vi os helst udelukkende om 'døgnbrænderen' her, og den er jo ikke ligefrem kendetegnet ved at være udpræget overfølsom på omtalte område.

Mvh Peter...
        'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej Michael
          Du kan roligt køre på en 15/50 olie på din Kawa, hvis bare den er en lille bitte smule slidt er det rent faktisk en fordel og så længe det er normal temperaturer har det så lidt indvirkning på din motor at den nok aldrig opdager at det er en 15/50 olie som du har brugt.
          Derimod er det nok vigtigere at det er en god MC olie som du bruger, disse nedbrydes som regel senere end visse billige olier, jo varmere motor des tyndere bliver olien og med de temperaturer vi har i øjeblikket er den allerede tyndere inden motoren startes,[8D] sådan da.

MVH
          Finn Hjorth

Kommentar

Working...
          X