Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

omdrejninger

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• omdrejninger

Hej alle: jeg er "nybagt" ejer af en special model[]og den kører jo fantastisk, men: 4000 rpm ved 90km/t forekommer mig at være rigeligt.[?]Er der nogen, der har erfaring med en tand mere på fortandhjulet[?]Her tænker jeg på det gode bundtræk[](førers egenvægt=0,1 ton inkl. udrustning)

Gert
    medlem nr. 252.
    Gert.
    Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
    nogen skal jo gøre det....

Hej Gert!

En højere gearing som du beskriver giver en overdrive effekt, der (udover at sænke omdr. tallet ved en given hastighed) vil øge den teoretiske topfart på bekostning af acceleration.

Så ændring af gearingen (med mindre det er i forbindelse med motortuning eller tilpasning til specielle forhold fx. ved banekørsel) skal derfor tages med forsigtighed (1-2 tænder), ellers bliver resultatet hurtigt, at du oplever at skulle skifte gear oftere, da du ellers ikke længere har tilstrækkeligt med drejningsmoment og acceleration til rådighed fx. i forbindelse med en overhaling.

Fordelen ved en bred momentkurve er jo netop at man ikke behøver at skifte gear hele tiden, som man ofte skal på en mere 'arrig' motor.

Det er ikke tilfældigt, at fabrikken har valgt en gearing hvor cruising speed finder sted i området fra 3000 omdr. og op i topgear, da motoren går ret optimalt netop i dette område.

At pine motoren ved lave omdr. (længere tids kørsel under 3000 omdr.) øger muligheden for gennemslag og giver dårlig smøring.

Det anses i øvrigt normalt for god latin, at ændre på det bageste kædehjul først (selv om det er dyrere) hvis man ønsker en anden gearing.

Mvh Peter...
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Working...
    X