Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Karboratordyser

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Karboratordyser

Hej herfra,er der nogle der har erfaringer med at omdyse karboratorerne på en xs´?Jeg har læst mig til,at når man monterer uorginale luftfiltre,samt uorginal lydpotter(Dunstal Replica),så skal karboratorerne omdyses.De orginale hoveddyser er størrelse 112,5 men der er jo mange forskellige størrelser på markedet,så hvor starter man?Er der en eller anden tommerfingerregel,eller prøver man sig(bare) frem?hmm.Mvh.sandberg

Efter hvad jeg har læst mig til på div. fora er det vist lidt af en jungle. Tilsyneladende er der lige så mange meninger som der er dyser.

Der er vist nogle grove regler men jeg kender dem ikke. Det bedste vil nok være hvis du kunne få oplyst dysestørrelser af en som kører med nogenlunde samme opsætning som dig og så se hvordan maskinen kører.
    Det er jo også lidt besværligt at købe en håndfuld og så prøve sig frem.

Mvh

Michael

Kommentar

Hej Sandberg!

Første hovedregel er, at hvis der skal dysses om, så skal der altid dysses op i forhold til fabriksindstillingen. Det skyldes, at alle de ændringer man normalt kan finde på at foretage sig på indsugningssiden eller udstødningssiden stort set altid vil åbne mere op og derved give anledning til mere 'gennemtræk' og således få den til at køre mere magert.

Men først må du jo lige konstatere om den overhovedet er kommet til at køre magert, altså viser tegn på at mangle benzin. Hvide tændrør og udsættere når du lader den trække igennem er typiske tegn herpå. Hvis det er tilfældet, så er det nok på tide, at den skal dysses op.

Dyserne kommer i spring på 2,5, så hvis du har dyssestørelse 112,5, vil det normalt løse problemet hvis du går til 115 eller 117,5. Det gør ikke så meget, hvis den får lidt for meget. den bruger så bare lidt mere benzin. Får den derimod for lidt, er der riciko for på sigt at ødelægge motoren.

Skift til pod-luftfiltre af K&N typen kræver normalt altid større dyser, ligesom potter med mere gennemtræk.

Normalt skal de nye dyser være fra 1 til 3-4 numre større (I dit tilfælde altså max størrelse 120 eller 122,5). De skal selvfølgelig altid skiftes parvis.

Det behøver såmænd ikke at være den helt store kompliserede og computeriserede videnskab (Just keep it simple - vi kører vel XS650!). Altså, hvis den sætter ud under acceleration, så prøv dyser 1, 2 eller 3 numre større til den trækker rent igennem.

Good luck
      Peter...
      'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Jamen,jeg takker så mange gange for svarene,der er nemlig ingen grund til at gøre det mere kompliceret end nødvendigt,som du siger,vi kører vel xs(dvs det gør jeg forhåbentligt snart her efter 2 års restaurering).Det er fa....,en dejlig maskine.mvh sandberg

Kommentar

Working...
        X