Vigtigt. Forum er åbent for, at man kan læse alt, dog ikke dokumenter vedrørende klubben. Du skal være medlem af klubben, hvis du skal skrive på /oprette emner. Når du har fået medlemsnummer kan du oprette dig
her. Se forsiden mht. at melde dig ind. Link til indmeldelses information.
Har set en komplet motor til salg, den ser umiddelbart komplet og ok ud, jeg ved ikke hvor meget den har gået. Hvad er rimeligt en rimelig pris på en sådan motor ??
Det er da uhyre vanskeligt at sige noget meningsfyldt om. Det er jo et spørgsmål om man overhovedet kan leve uden at have 'so ein ding' stående på kaminhylden.
Jeg har set såkaldt komplet nyoverhalede motorer til salg for langt mindre end prisen på de reservedele, som man ved der skal bruges til en komplet overhaling (og du ved jo selv lidt om hvad det kan løbe op i!). Og det kan man jo så undre sig lidt over. Jeg har set værksteder sælge renoverede og testede ombyttere for alt fra 10 til +20 kilo.
En ægte XS freak vælger imidlertid altid at få sin egen motor overhalet i stedet for at veksle til en ombytter. Både fordi man så ved hvad man har og hvad man får, og fordi motornummer og stelnummer skal følges ad for at bevare samlerværdien (og så er det som regel billigere, at arbejde videre på sin egen, hvor man kender skavankerne, end at begynde forfra fra scratch).
Inkarnerede samlere og XS entusiaster er sædvanligvis kun interesserede, når de kan få en motor og et stel med samme nummer (undtaget måske lige XS1 og XS2 motorer, der så til gengæld måske ikke er så interessante for mange andre end samlere). Man kan vel groft sige, at en motor der har været skilt fra sit stel næppe kommer fra en særlig pertentlig entusiast og man kan således nemt købe katten i sækken, hvis man ikke kender forhistorien.
Generelt kan man sige, at importmotorer er i lavere kurs end de europæiske, også selv om de ofte er i bedre stand. Her kan det bla. være adgangen til visse reservedele der gør sig gældende.
Alle ydre skader, mangler, modifikationer samt uoriginaliteter trækker selvfølgelig kraftigt ned, og jo flere ejere jo lavere pris.
Motorer uden stel, har vel traditionelt mest været efterspurgt af chopperbyggere, men set i forhold til hvad en renovering kan løbe op i (20,000 + 16 arbejdstimer) bør en brugt motor uden garanti og med ukendt kondition max koste - skal vi sige 2000 kr.
Mvh Peter...
'Best thing I ever rode.'Kenny Roberts.
'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.
Tak for svaret, egentlig ved jeg sgu heller ikke hvad jeg skulle bruge den til andet end det er en dejlig motor og et godt "projekt".
Det ville nok ende med at den kom til at stå på kaminhylden, hvilket jo heller ikke ville være at foragte men måske en smule for dyrt. Er man først blevet lidt bidt af samler "buggen" er det jo svært at lade fornuften råde.
De ville have 4500kr, 2000 lyder jo meget bedre, så vi må se hvormeget de kan presses.
Kommentar