Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Billed af projekt XS`75

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Billed af projekt XS`75

Med nedenstående link tror jeg det er muligt at se et billed af projektet før og efter renovering. Var ude og prøve en tur første gang 22/3 og alt forløb perfekt. Den går som en drøm.

PS: "krøllerne" på sædebetrækket er rettet siden billedet blev taget*GG*

Kan nogen genkende cyklen udfra "før" billedet og kender historien, vil jeg gerne høre om den.

http://img63.exs.cx/img63/6093/billede5362yc.jpg
    http://img207.exs.cx/img207/3034/yam...0b197528hs.jpg

Mvh

Michael

Tillykke med resultatet, den ER bare flot.
    Min er i samme stafering, men IKKE så flot og derfor har jeg nogle spørgsmål, idet jeg skal lidt igang:
    1) Jeg skal have nye dæk på, et forslag til hvilke?
    2) Når nu dækkene skal af vil jeg gerne polere fælgene. Det har du også gjort eller har du sat nye fælge og nye eger i? Det er ligesom noget lak på mine der skaller af, hvad gør man ved det?
    3) Det er nye udstødninger ikke? Men hvilke og hvor.
    4) Er der nyt sæde eller kun betræk? Jeg tror jeg skal have et nyt sæde idet polstringen også er mør. Hvor køber man bedst og billigst?

Mvh Hans, Randers
    XS650B, 75'

Kommentar

Hej Hans

1. Vedr. dæk har jeg svaret det andet sted du spurgte her på forummet.

2. Jeg købte nye eger i rustfri stål(Rüdiger,se links) som en bekendt satte i for mig, fælge og nav fik jeg poleret op inden, man kan selv gøre det men det tager oceaner af tid og er svært at få lige så godt selv. (jeg gav 1700kr...mange penge men godt givet ud) Dine fælge har sandsynligvis været lakeret, det giver på kort sigt mindre vedligeholdelse men skaller af over tid og er så svært at reparere så det bliver ensartet at se på. Når det bliver poleret op (eller hvis man gør det selv) startes med vandslibning, det fjerner ridser, lak, ujævnheder osv. Jo værre fælgene ser ud jo grovere papir. Der bruges derefter finere og finere papir og tilsidst poleres med voks. Så kommer det til at ligne forchromning. Jo blankere det bliver jo nemmere er det at holde. (men det bliver aldrig så nemt som forchromning)

3. Udstødningerne er originale og jeg fandt dem helt nye på Ebay.de (internet auktion,tysk)og gav en formue for dem da de næsten er umulige at finde i en rimelig stand. De uoriginale som sad på er rimelig pæne og til salg hvis interesse.

4. Det er kun betrækket som er nyt, bundpladen blev sandblæst og pulverlakeret og selve sædet vasket (en evighed om at tørre)Rüdiger kunne skaffe et enkelt originalt sædebetræk som ellers ikke fås mere.
      Man kan dog få nogle uoriginale også hos Rüdiger eller Twins-Inn , men de ser ikke helt ud som originalen. www.Annebro.dk sagde hun kunne sy et der lignede det originale meget, for rimelige penge, men Rûdiger kom i mit tilfælde hende i forkøbet.

Ringsted Motor har også en del nye og brugte dele som er rimelige i pris hvis der er noget du lige står og mangler. Han er også altid god for gode råd.

For div links se "gode kontakter" her på hjemmesiden

Mvh

Michael

Kommentar

Hej Michael!

Ja, jeg kan jo heller ikke andet end beundre herlighederne. Godt gået!

Og selvfølgelig har det omkostninger. Men et restaureringsjob som det du har kastet dig ud i, kan og skal jo helst ikke gøres op i penge.

Når du går i gang med et sådant projekt, er det jo ikke for at blive kørende billigst muligt. Så kunne du jo bare gå ud og investere i en fix og færdig cykel. Det kan alle jo finde ud af. Men det var jo ikke det du ville.

Det her drejer sig jo om meget mere end usselt mammon. Det drejer sig bl.a. om at finde ind til selve 'sjælen' (både cyklens og din egen). Og nu vil du helt sikkert også have en helt anden fornemmelse og forståelse for cyklen (på godt og ondt), end hvis du havde taget den nemme løsning og bare havde købt en ny plastikindpakket maskine som man alligevel ikke kan, eller af hensyn til garantien ikke tør, lade andre end den autoriserede skrue i (det ville iøvrigt sikkert vise sig at blive mindst lige så dyrt i længden - men måske knapt så interessant).

Og så drejer det sig jo endelig også om bevarelse af et stykke kulturhistorie! (eller er det for 'dybt' - o.k. så stopper vi her.

Go' vind fremover

Peter...
        'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej Michael.
          Jeg er nu i fuld gang emd at slibe og polere fælge.
          Hold da op, det er lidt af et job, min fælge er altså ret korrodert især i "rillen" hvor der kan stå vand.
          Jeg er helt nede på at bruge sandpapir 120, men Det akn godt poleres op igen med scotchbrite skive og stofskive med voks.
          Alligevel er det svært at få alle pletter væk, skal jeg bare blive ved?
          Jeg er altså helt lam i armen, det er jo ikke til at bruge maskine med sandpapir nede i rillen.
          Og du siger de IKKE skal lakeres igen ikke?
          Hvordan holder man dem så pæne fremover?
          Det er måske ikke sværere end motordelene i aluminium?
          Først der er eger på igen er det jo ikke så nemt at komme til.

Hvad med kaburatorerne, de er ret brune, hvordan tager man det af?

Mvh Hans

Kommentar

Hej Hans

Du har ret det er ikke nemt, derfor koster det også en mindre formue på et metalsliberi (hvilket jeg valgte at betale) jeg tror ikke der er andre muligheder end bare at få lange arme, hvis du ikke vil betale dig fra det . Med lak ser det pænere ud længere, men når først der går hul på lakken (og det gør der før eller siden) er der bare endnu større problemer med at få fælgene pæne og ensartede igen. Derfor har jeg undladt lakken og pudser hellere fælgene en gang imellem.

Kaburatorerne blankpudsede jeg ikke, jeg rensede dem godt og grundigt med div stål og messing børster til de blev pæne. Jeg har i øvrigt haft meget glæde at en miniboremaskine med div små metalbørster, slibeskiver osv.

Mvh

Michael

Kommentar

Hej Hans

Gem dine gamle tandbørster, de er perfekte til at pudse med autosol mellem egerne, på karburatorerne, og i alle andre kroge og hjørner.

[] John kulas

Kommentar

Working...
              X