Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Topfart.

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Topfart.

Jeg er lidt af en "stor dreng" på 94 kg. Min maskine er std. i motor og gearing. Den anden dag prøvede jeg for første gang at vride hanen helt i bund. Men jeg oplevede ikke at det var helt nemt at få den op på den hastighed, der står på skiltene på en moderne motorvej. Det var som om at den syntes 120 det er sgu nok.

Hvad kører jeres på toppen. Syntes at have set i MC revyen at de står til 160 km. Ikke at jeg syntes det er behageligt at køre meget hurtigere end en march hastighed på ca. 100 km/t.

Jeg blev ikke ved rigtig længe, men tænker om det tager fler minutter for hver 10 km. mere den stiger i hastighed. Det var den lange lige vej hen mod Dianalund altså ikke lang nok til.

MVH

Har ikke prøvet at lade den folde sig helt ud, men 160 km/t kommer den rimelig hurtigt op på.
    Hvis jeg husker rigtig var det ikke så sjældent at min første XS650 fra 1976 stod på 175km/t. Men det var også i min grønne ungdom, og japanske speedometre har jo ikke ry for at vise for lidt .
    Venligst
    Johnny Nielsen

Kommentar

Topspeed

Min special med det (forholdsvis) høje styr, fremflyttersæt, gearet 17/30 og en fører med samme vægt når ca. 160 på speedometeret og der er måske en anelse mere at hente, men sjovt er det fan.. ikke. Kan ikke lide at pine mekanikken sådan...
      Men 120? Det er nok i underkanten. Går cyklen ellers ordentligt? Lyder som om der mangler lidt kræfter der, Peter.,
      Gert.
      Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
      nogen skal jo gøre det....

Kommentar

Full speed ahead

Der blev i sin tid foretaget adskillige ydelsesmålinger på XS'eren for diverse udenlandske mc magasiner. Betragter man et bredt udsnit af disse tests, ses det at den klokker ind på en topfart mellem 170 og 180 km/t og typisk lidt lavere for special modellerne.

Min gamle trækker stadig rent igennem til 160 (målt med gps), og den spinder som om der også er mere i den - men det er der ikke længere i mig.

Det er selvfølgelig fint nok at ældes med ynde, men jeg er enig i, at det lyder som om, at din motor har mistet ungdommens spændstighed, Peter. Som altid ville jeg starte med en kompressionstest. Vi må jo også indrømme, at mange af vores egne imponator forbedringer gennem årene undertiden har vist sig at være medvirkende årsag til en træt motor; men det er jo svært helt at holde sig fra, når man nu har sådan en skruevenlig motor.

Klentz...
        'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Mere fart over feltet

Måske er det her på sin plads at referere en lille passage fra XS-bibelen. Det handler om dengang folkene fra tidsskriftet 'Das Motorrad' fik tiltusket sig den allerførste prøvetur på XS1. Det foregik på Nürburgrings nordsløjfe.

Jeg citerer og oversætter efter bedste evne (side 18 nederst):

''XS-1'erens køreegenskaber var typiske for motorcyklerne i halvfjerdserne. Pendultendens ved højere hastigheder og dårligt afstemte fjederben var heller ikke her nogen undtagelse. Alligevel havde XS1 evnen til hurtige omgange på Nürburgrings nordsløjfe, hvorved XS1 kunne indrangere sig i de hurtige motorcyklers førergruppe. Tidsskriftet 'Das Motorrad' konstaterede 10:58 min for en omgang - nøjagtig 122 km/t i snit - ved en tophastighed på 178,7 km/t. Hurtigere end Yamahaen var indtil da udelukkende BMW R 75/5 (10:52 min), Honda CB 750 Four (10:51,4 min) og Norton Commando 750 (10:52 min) - alle tre immervæk med 750 cm3 slagvolumen.''

Klentz...
          'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Komresssionen fejler ingenting. Den har lidt over 150 på begge cylindere, når først den er driftvarm kører den stabilt, skal lige køre et par minutter fra helt kold inden den kan holde tomgang stabilt. Har aldrig fået justeret tomgang via omdrejninger, da jeg ikke har rpm instrument på.

Jeg prøver igen. Men som andre skriver, så syntes jeg det er at pine mekanikken.

MVH

Kommentar

Pinen og plagen..

Faktisk havde jeg samme problem sidste efterår. Den var ikke til at drive over 125-130 km.t og jeg ledte forgæves efter fejlen. En kompressionstest viste ikke rigtig noget, men der var et svagt stigende olieforbrug, så jeg sank mundvandet og tog motoren ud for en total overhaling. Ingen tvivl om at en opboring og nye stempler (og alt det andet der nu hører med) har haft en gavnlig effekt, men jeg kan ikke lade være med at tænke på, om ikke problemet lå et andet sted.
              Fordi:da det hele nu var skilt ad, ville jeg også være sikker på at karburatorerne var helt i topform, og hvad afslørede en nærmere inspektion?
              To ganske små huller i membranen i den ene karburator....Det har ikke gjort noget godt for motorens ydelse...
              Nu er alt i den skønneste orden og cyklen går godt, men måske kunne man have nøjes med en noget mindre omgang? Men skidt: olieforbruget er næsten væk og den går rigtig godt.

Ps.:Selv om kompressionstesten så fin nok ud, så er cyklen blevet mærkbart "sejere" at kickstarte, så den er ikke mindre tæt nu...Bare lige for at gøre forvirringen total
              Gert.
              Der er ikke meget ved at køre på motorcykel, men
              nogen skal jo gøre det....

Kommentar

Working...
              X