Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Krumtap

Klap sammen
X

• Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

• Krumtap

Hej derude.

Jeg har desværre fået konstateret, at min krumtap er færdig. Slagene har slået sig. Måske har motoren sat sig på et tidspunkt og det er blandt andet gået ud over krumtappen som er slået skæv. Så jeg er på jagt efter en anden af slagsen, så skulle du have en liggende, kan det være vi kan handle. Det er en model 447.

P.s. efter sigende skulle det kunne høres, hvis krumtappen har slået sig. Så skulle motorlyden ud over det normale støj lyde hen efter en gammel sporvogn. Sådan en motor er værd at gå uden om. Det kan ihvertfald blive et dyrt bekendtskab.

Kenneth

Sørgeligt, prøv evt. på www.ebay.de

Du havde forhåbentlig ikke fået samlet din fine motor da du konstaterede dette ?.

Der er rigtig mange stumper.

Kommentar

Hej Peter.

Jeg prøver at se mig om på EBay.

Og nej jeg er ikke begyndt at samle endnu. Der mangler stadig et par stumper. Og nu altså også en tap. Jeg fik kontakt med et af de garvede xs'er medlemmer som anbefalede mig, at få den målt efter. Og heldigvis for det. Det havde været surt, at få samlet det hele for så at opdage, at den aligevel ikke var iorden.

Kenneth

Kommentar

Hvad vil du give for sådan en tap, hvis jeg skulle kunne skaffe en.

Jeg har fundet en mc-gut der virkelig har gode kontakter.

MVH

Kommentar

Det kommer så sandelig an på hvilken stand den er i. Og jeg vil under alle omstændigheder få den målt igennem inden der falder penge. Det lyder måske strengt, men jeg vil ikke ende op med det samme lort en gang til.

Kenneth

Kommentar

Hej Kenneth!

Nu ved jeg jo ikke hvor medtaget din krummelyretap er, men der er jo også den mulighed at få den overhalet. Jeg har da tidligere set, at nogle XS forretninger i et land lige syd for vores leverede overhalede ombyttere af samme. Jeg mener at der var tale om noget i størrelsesorden af 2500 kr. Det var måske værd at undersøge nærmere.

Mvh Peter...
            'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Hej Klentz.

Jeps. Det er noget som jeg har overvejet. Men jeg tror ikke han kan bruge min til ret meget. Det er slagene der er slidte. Og sølerne som går igennem dem findes mig bekendt ikke i overstørrelse. Og ham som målte den igennem, anbefalede at finde en anden for min ville aldrig blive god. Og alle lejer har det heller ikke alt for godt og det skyldes at den har været defekt igennem længere tid. Så det er et nyt project oven i de andre. Jeg klamrer mig til håbet om at det må da for fa'en blive godt på et eller andet tidspunkt. Og gerne inden sommer.

Hilsen Kenneth

Kommentar

Hej Kenneth.

Jeg har lige kigget på e-bay i Tyskland for eksperimentets skyld.

Der er en krumtap i Lüneburg, som der endnu ikke er nogen der har budt på. Der er ikke opgivet noget om model eller årgang.
                Nu er jeg ikke særligt vidende om hverken krumtap eller handel på e-bay, så det var bare et vink.

http://cgi.ebay.de/XS-650-Kurbelwell...QQcmdZViewItem

Mvh Ras

26.65 KB

Kommentar

Hej Kenneth!

Bare lige for fuldstændighedens skyld, så har jeg tidligere set, at tyskerne ihvertfald tilbyder totalrenoverede ombyttere, hvor alt er skiftet undtagen vangerne (eller svinghjulene eller hvad vi nu skal kalde dem), og altså også med specialfremstillede søler (i overmål). Det er selvfølgelig bare, hvis du nu ikke kan finde noget brugt der er bedre (eller billigere). Hvis du falder over en aflagt, så vær også lige opmærksom på, at der er to forskellige variationer af det lille kædehjul i midten til knastkæden (henholdsvis et 17 tands eller et 18 tands). Ligesom plejlstængerne kan være forskellige (Europa contra US modeller).

Mvh Peter...

'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

Kommentar

Klentz, er en 447 ikke en 447 eller er der forskellige typer ?.

Til Kenneth, det duer ikke du vil byde på Ebay i sidste time, hvis ikke du har et brugerlogin. Konfirmeringskoden kommer med alm. post (har jeg stammet mig igennem på tysk), bare FYI, hvis ikke du vidste det..

Underlige nogen de tyskere, der er en der sælger sin XS'er i smådele helt ned på møtrik niveau.

MVH

Kommentar

Der er forskel på 447-motorerne. Kædedelingen til knastakseldrevet blev ændret omkring -73/-74, ligesom længden på plejlstængerne har undergået en forvandling fra først 136mm til 130 mm og senere til 140 mm (på EU modellerne). Også plejlstangssølerne, har fået forøget diameteren fra 26 til 29 mm (EU modellerne)på et tidspunkt, ligesom stempelpindsdiameteren er blevet reduceret fra 22 til 20 mm. Især omkring -74 modellen har Yamaha forsøgt sig med en del vibrationsdæmpende foranstaltninger, som gav anledning til nogle af de her nævnte modifikationer.

Mvh Peter...

Kommentar

Halløjsa, hvor der er ild i dette indlæg. Det er herligt med alle jeres tilbagemeldinger. Det skal I have tak for. Det er utroligt hvor meget man kan lære om denne væsentlige del på motoren.
                        Men nu tilbage til min krumtap. Intet på min motor har været enkelt og ligetil. Og det er det heller ikke nu.
                        Ifølge mit motornummer som matcher stelnummeret (så er der aligevel noget som harmonerer) så er det en 447 motor. Så langt så godt. Men det er kun indtil jeg checker nummeret der er stemplet ind i plejlstængerne, så har jeg pludselig en 533 krumtap. Ved at måle plejestængerne mens det hele er samlet er ikke specielt nemt. Men jeg får afstanden fra midt hul til midt hul til 140 mm. Og der er 17 tænder på tandhjulet til knastkæden. Tør man spørge om der er en af Jer som har et bud på hvilken krumtap det er???

Med hensyn til at købe en tap på e-bay: Jeg tror ikke rigtig det er løsningen. Dels ved jeg ikke hvilken stand den er i (sæt nu den er værre end min)og heller ikke hvilken type det er.
                        Så jeg tror det ender med at jeg sender den til Tyskland, Der er nok størst chance for at få en anden som er i god stand.
                        Kenneth

Kommentar

Check nu lige din webspeed mail.

Hvad står der på din knast (her er motortypen også banket ind i).

Rart at høre at det ikke kun er mig der har købt sådan en "lorte cykel".

Kan man krydse de 2 typer (447 - 533), så det er derfor du har fået "ridser" i den tap der sidder i ?.

MVH

Kommentar

Der er i princippet 3 forskellige typer "indmad", hvor nummeret er stemplet ind i siden på plejlstangen:

# 256: Sad i XS2 (idet vi her tillader os at se bort fra XS1, da den har sin helt egen krumtapaksel, uden fortanding til el-starter.) Denne type har 22 mm stempelpind, og er 136 mm i længden (center til center). Desuden har den en knastkædedeling på: 17T x 34T x 102 led.

# 447: Sad 1975-83 i ikke-europæiske modeller. Havde 20 mm stempelpind og en plejlstangslængde på 130 mm.

# 533: I europa-modeller 1975-81. 20 mm stempelpind, og 140 mm længde, samt en knastdeling på 18T x 36T x 106 led.

At din cykel er en model 447, betyder altså ikke, at den nødvendigvis også skal være født med en stempelstang med nummer 447. Som det forhåbentlig fremgår af ovenstående, er netop europamodellerne af 447, født med stempelstang nummer 533. Er det volapyk? Det er kun et spædt forsøg på at kaste lidt lys over problematikken omkring de forskellige kombinationer.

Peter...

P.S.: At du skulle have 17 tænder på kædehjulet til knastkæden, det undrer mig?!

Kommentar

UPS, ved nærmere eftersyn og med nye batterier i kuglerammen er jeg kommet frem til at der er 18 tænder på tandhjulet på krumtappen. Og på knastakslen er stemplet 447, så er det jo nok en 447 trods al forvirringen med diverse andre numre.

Kenneth

Kommentar

Working...
                              X