XS 650 Forum

Gå tilbage   XS 650 Forum > Teknik > Motor & Gearkasse

Svar

Emne værktøjer Visningsmåde
Gammel 27-02-2010, 15:36
Ken Kristensen Ken Kristensen er offline
Medlem

Registreringsdato: Nov 2007
Lokation: Frederiksberg
Standard Gevind gået!!

Hej alle

Nu nærmer sig vel snart MC sæsonen 2010. Det medfører jo nok at nogle er ved at klargøre, og / eller skrue så man kan blive klar til når det gode MC vejr er tilbage. For så skal vi sku ud og køre, skal vi!!!

Jeg er selv en af dem som skruer lidt for at blive klar til næste sæson. Jeg har her i vinteren købt lidt stumper ind hos Per i Ringsted. Disse stumper skal så i ro og mag skiftes her i løbet af vinteren. Det går nu også ganske godt med at skifte ud og sådan noget.

Men så idag da jeg ville skifte olierøret, som løber op til topstykket forrest på motoren, så begynder problemerne ellers... Forklaring følger:

Jeg får afmonteret det gamle olierør, som jeg ville skifte da jeg i sidste sæson havde konstateret lidt utætheder - og så var røret temmelig anløbent efterhånden, så byt til nyt tænkte jeg. Godt så jeg fik jo afmonteret det gamle rør, og gør lige lidt rent, på motoren, så jeg kan få monteret det nye rør efterfølgende. Under denne forberedelse kigger jeg lige lidt på det gamle rør og den omløber som sidder nederst på røret, og der konstaterer jeg at noget af gevindet fra hullet i blokken, eller det øverste motorhus om man vil, er fulgt med op da jeg afmonterede det. Forsøgsvis skruer jeg den nye omløber i og konstaterer at den slet ikke kan spændes ordentligt til. Jeg skruer den af igen og prøver at få renset noget mere, så det er til at se hvad der er galt. Det afslører at gevindet i det øverste motorhus er så godt som helt væk wtf...

Det får jo med det samme spørgsmålene til at poppe op.
Hvad gør jeg så nu?
Skal jeg have nyt motorhus?
Kan jeg i den forbindelse "nøjes" med den øverste halvdel, eller hører de to halvdele sammen, og må ikke ombyttes hver især?
Kan det laves med en heli coil?

Er der nogen af jer som har haft det samme problem? jeg har forsøgt at finde noget her på forum, men der var ikke rigtig noget omkring dette emne.

Til alt held har jeg mere end en XS650'er så jeg bliver nok ikke fuldstændig desparat, når kørevejret infinder sig. Men denne her med problemet skulle da helst gerne også igang igen...

På forhånd mange tak for al hjælp.
Gammel 27-02-2010, 19:17
Nold's avatar
Nold Nold er offline
Senior medlem

Registreringsdato: Jul 2003
Lokation: Københavnstrup S
Standard rynkefjerner...

Hej Ken

Hvis der er bare en lille smule tilbage af det gamle gevind, så prøv med noget sekundlim -agtigt som feks loctite eller et beslægtet "produkt". Et sted hvor jeg engang var, havde de noget der hed Loctite gas - olie- og vvs tætningsmiddel. En slags flydenede pakgarn, der har reddet mig lige præcis dér på motoren et par gange. Men tjek lige ved at lade motoren køre varm et par gange for at se om det holder. Men hvis det er aluen i selve motorblokken, der er gået er jeg bange for du er ret meget på skideren..... Selv har jeg aldrig haft niplen skruet ud af blokken, kun haft omløberen der sidder på røret løs. Niplen kan meget vel være fæstnet i blokken lige netop med en slags tætningsmiddel som det nævnte fra fabrikken. Sikkert noget der hedder Yamaha seal etellerandet.. hvad siger dr. Klentz?

Nold
Shit happens island
Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 9:33
PeterR's avatar
PeterR PeterR er offline
Administrator

Registreringsdato: Oct 2005
Lokation: Roskilde
Standard

Du er sgu da også uheldig. Men det er de småting man oplever når man skiller sådan en xs'er helt, hvor jeg dog kender det. Manglende gevind, mm gevind der er skruet ned over fingevind, gevind der er helt væk osv. Men man kan kun gøre det bedre.

Det er jo ikke et sted hvor der er meget tryk på. Jeg ville ikke vælge noget der er så "glas agtigt" som locktite, mere over i noget gummi elastisk. Så flydende pakning fra Plastic Padding, det røde du også giver top bund når du samler den.

Det skal samles helt når du laver det vil jeg mene, så du ikke får bevæget den mere i samlingen efter det er hærdet.

Det er heldigvis noget der kan laves når motoren er i når man nu skal forsøge sig frem.

MVH

.....Det er sol, det er søndag, der er ingen sne på vejen. Jeg sidder her og spekulerer på, hvornår jeg ser den første MC ud på vejen foran huset....
Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 9:51
Frank's avatar
Frank Frank er offline
Junior medlem

Registreringsdato: Jan 2007
Lokation: uden fast bopæl
Standard Time sert

Hej Ken

Jeg har købt et Time sert set (hellicoil) til alle Danmarks penge for netop at løse dette problem så du er velkommen til at slå på tråden.

MVH. Frank

26 20 46 79
Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 13:13
Nold's avatar
Nold Nold er offline
Senior medlem

Registreringsdato: Jul 2003
Lokation: Københavnstrup S
Standard Stram op?

A propos og mens vi nu er dernede:
En hyppig årsag til oliesvineri er at der bliver utæt, der hvor olierøret spændes ned i niplen. Men pas på med at spænde omløberen for hårdt. Omløberen er meget spinkel og det hænder ikke sjældent at den knækker, når man spænder den for meget. Så hellere løsne den, rense olie af og smøre tætningsmiddel på konussen inden man spænder det sammen igen. Her er det bløde pakmiddel efter min erfaring ikke godt nok (andre meninger?), jeg har selv med held brugt loctite. Stram til og lad sidde nogen timer, før du starter op. det holder gerne et par sæsoner.

Nold

Shit Iceland

Foråret står ude i min havestue under en presenning!
Og venter!
Besvar med citat
Gammel 28-02-2010, 14:41
Torben Torben er offline
Junior medlem

Registreringsdato: Sep 2008
Lokation: Jægerspris
Standard Man kunne også.....

Jeg borede det gamle gevind ud og lavede et nyt M16x1.5 og samtidig en ny anslåning til kobberpakningen, da jeg nu var igang.
Derefter fremstillede jeg en ny fitting med M16x1.5 til blokken og et der passer til det originale olierør.
Problemet er, at det originale gevind M14x1.25 i alu kan "trække" materialet ud.(det er for fint)
Man kan også dreje en rustfri gevind bøsning med valgfrit "stort nok" udvendigt gevind og indvendigt M14x1.25 så du kan bruge den gamle fitting igen.
Så har man samtidig en fint drejet over(pak)flade til kobberpakningen. Gevindbøsningen limer du i med Locktite, så kan du skrue fittingen i eller ud, uden at gevindet tager skade.

/Torben

Sidst redigeret af Torben : 28-02-2010 kl. 16:49
Besvar med citat
Svar

Emne værktøjer
Visningsmåde

Regler for indlæg