Annoncering

Klap sammen
No announcement yet.

Hvad står 'XS' for?

Klap sammen
X
 
  • Filter
  • Tid
  • Show
Clear All
nye indlæg

  • Hvad står 'XS' for?

    En hel del medlemmer har efterhånden spurgt hvad bogstaverne XS står for. Nu skal jeg ikke påstå, at der generelt ligger nogen hverken bevidst eller åbenlys logik bag Yamahas dispositioner, men i stedet vil jeg her bringe en direkte oversættelse fra Dieter Langbein's XS bog. Så kan man jo tage det til efterretning eller lade være:

    XS-programmet
    Typekending, tekniske data og salgsbetegnelser
    Yamaha betjente sig, som også alle andre japanske fabrikanter, i tilfældet med XS-byggeserien af en undertiden forvirrende og vanskeligt gennemskuelig model­betegnelse, der ikke automatisk svarede logisk til den foreliggende model og den­nes årgang. Alligevel ses absolut et system bagved dette.
    Ved f.eks. Yamaha XS 650 SE står X som kendingsbogstav for en Yamaha med firtaktsmotor, S for gademodel (fra engelsk ’street’) og tallet 650 for slagvolumen i cm3. Hvormed vi er ved den første undtagelse: Thi de to første XS-modeller hed jo kun XS 1 respektiv XS 2.
    S’et (bag tallet 650) står for udstyrsvarianten med støbte letmetalshjul. Eksemplarer med trådeger­hjul havde ikke bogstavet S (bag tallet 650) i deres modelbetegnelse. Det store ’E’ til sidst angiver modelårgangen, i dette eksempel 1978. Begyndende med bogstavet A med TX 650 A fra 1974, og internationalt blev den årgangsmæssige indordning med bog­staver i alfabetisk rækkefølge konsekvent videreført af Yamaha. En XS 650 B er følgelig en 1975’er model, en XS 650 C en 1976’er version, en XS 650 D altså fra 1977 og en XS 650 SH følgelig en 1981’er model med støbte hjul – og så videre til og med bogstavet K, som i 1983 kendetegnede den sidste i XS-rækken. En gi­ven modelårgang blev altid påbegyndt i august det foregående år ved start af serie­produktionen. 1975’er XS 650 B blev altså fremstillet fra august 1974 til juli 1975. Men pas på: Fra 1977 (svarende til kendingsbogstavet D) bar den normale XS-model i Europa officielt ikke længere nogen bogstaver bag tallet 650.

    Mvh Peter...
    Last edited by klentz; 30-06-2008, 16:51.
    'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

    'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

  • #2
    Jo jo, så blev vi da lidt klogere!

    XS fandt vi jo ud af på træffet, men de efterføldende data vidste jeg ikke.

    Det vil sige min XS 650 SE er en firtakts gademodel med letmetalshjul!
    Men min er årgang '81!!!
    ============================
    Loud pipes save lives!

    ============================

    Kommentar


    • #3
      Ja, du har fuldstændig ret Jan. Det er forvirrende, men den eneste model der med rette kan betegnes som en 'SE' model er netop en årgang 78. Din model skal helt korrekt betegnes som en XS650SH.

      Imidlertid bærer den aller første 'softchopper' (med støbte fælge) betegnelsen 'SE', og derfor benyttes denne betegnelse ofte om alle de efterfølgende årgange, idet mange fejlagtigt har troet, at denne forkortelse netop betegnede, at der var tale om en 'softchopper' /Special model.

      Peter...
      'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

      'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

      Kommentar


      • #4
        Nu har jeg lige tænkt lidt over det!
        Min er importeret fra USA og indregistreret første gang 1981 i tyskland.
        Måske er det så jo alligevel en årgang 78!

        Kan man se det på stelnummeret?

        Hilsen
        Jappl
        ============================
        Loud pipes save lives!

        ============================

        Kommentar


        • #5
          http://yamahaxs650.dk/om/stelnummer.aspx
          'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

          'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

          Kommentar


          • #6
            Jamen der var den!

            Så det er en XS 650 SH og ingen SE!

            4M4 – 000101 - XS 650 SH Special, 1981 - 8/1980 – 7/1981 - 4M4 - USA - New Yamaha Black

            Hilsen
            Jappl
            ============================
            Loud pipes save lives!

            ============================

            Kommentar


            • #7
              Ja, damens dåbsattest afslører som regel hendes oprindelige navn og sande alder.

              Peter...
              'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

              'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

              Kommentar


              • #8
                Hej Klentz

                Mange tak for de fine detaljer.

                Er det sådan at den der bog af Dieter Langbein, er den som også sælges fra Ringsted motor? Eller er det en helt anden bog du henviser til?


                Får i ellers kørt noget i det fine vejr?
                Vh Ken Kristensen -

                Kommentar


                • #9
                  De higer og søger i gamle bøger...

                  Oprindeligt indsendt af Ken Kristensen Se indlæg
                  Er det sådan at den der bog af Dieter Langbein, er den som også sælges fra Ringsted motor?
                  Ja, der er kun den samme XS bog af D.L.
                  D.v.s. at det oprindelige 1. oplag fra år 2000 blev ret hurtigt udsolgt fra forlaget. Herefter steg priserne på bogen på e-bay til over 100 Euro. Foranlediget heraf blev der så sidste år på initiativ af en tysk XS butik trykt et mindre 2. oplag (på 600 stk). Dette 2. oplag skulle efter sigende være med enkelte rettelser/opdateringer, hvad jeg dog ikke har erfaret ved selvsyn, da jeg endnu ikke har haft lejlighed til at bladre den nye udgave igennem.
                  Bogen er for det meste grundig og interessant, og udført i en høj kvalitet med fine billeder. Den findes dog kun på tysk.

                  //Peter...
                  'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

                  'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

                  Kommentar


                  • #10
                    Herligt!

                    Hej Peter

                    Det er jo fint. Jeg håber på at kunne få fingre i en sårn bog så.
                    Både på ( og det i første omgang ) grund af interessen i XS 650'eren, og så er det jo en fin anledning til vat få støvet det tysk af.

                    Det får jeg desværre brugt for lidt nu om dage.

                    Mange tak for det hurtige svar.
                    Vh Ken Kristensen -

                    Kommentar


                    • #11
                      Bog om XS 650

                      Der er lavet en anden bog om historien om xs 650, den kan købes hos Køsters Motorboghandel i Randers til den nette sum af 265 kr.
                      MVH
                      Ivan

                      Kommentar


                      • #12
                        Genoptryk

                        Oprindeligt indsendt af Ivan Se indlæg
                        Der er lavet en anden bog om historien om xs 650, den kan købes hos Køsters Motorboghandel i Randers til den nette sum af 265 kr.
                        MVH
                        Ivan
                        Hvis denne anden bog du henviser til er den såkaldte 'Yamaha XS-650 Performance Portfolio' fra Brooklands Books, så kan jeg da lige tilføje, at den udelukkende består af en samling artikler fra diverse engelsksprogede mc-magasiner fra 70'erne og 80'erne. mestendels samtidige testkørsler og anmeldelser, samt nogle få gør det selv artikler.

                        Mvh Peter...
                        'Best thing I ever rode.' Kenny Roberts.

                        'They say cockroaches and Keith Richards would be among the few survivors of a nuclear holocaust. The XS would be another.’Brian Tarbox in Classic & Motorcycle Mechanics may 1998.

                        Kommentar


                        • #13
                          Speedometer

                          Min XS er tilsyneladende "født" uden speedometer.
                          Hvad gør jeg, når jeg gerne vil have have speedometer på?

                          Kommentar

                          Working...
                          X